40 درصد هزینه تولید پنبه در برداشت

به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان ؛ رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان این که بیشترین هزینه تولید پنبه در بخش برداشت دستی است گفت : این بخش 40 درصد هزینه را شامل می شود که صرفه ی اقتصادی این محصول را کاهش می دهد.

قربان قربانی افزود: با وجود فراهم بودن کمباین برداشت پنبه اما به دلیل مکانیزه نبودن کشت این محصول، در حال حاضر به جز در فعالیت های تحقیقاتی استفاده دیگری از این وسیله نمی شود .

به گفته وی، مهمترین هدف تحقیقات، دستیابی به راهی برای افزایش عملکرد و تولید پنبه با کیفیت مطلوب تر است تا هزینه های تولید، کاهش یابد و کشت پنبه برای کشاورز اقتصادی شود.

قربانی با بیان این که تولید بذر مرغوب از مسائل مهم دیگری است که در کشت پنبه باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سیستم کاشت، داشت و برداشت مکانیزه نیز موجب استفاده کمتر از نیروی کار و صرفه اقتصادی تولید پنبه می شود.

رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: برای جبران کمبود آب نیز باید بدنبال ارقام مکمل کم آبی با راندمان بالا و کارآیی آب بود که موسسه تحقیقات پنبه، پیگیرتولید ارقام متحمل شوری و کم آبی و روش های مدیریت نوین آبیاری قطره ای و بارانی برای کاهش مصرف آب است.

وی افزود: بدست آوردن رابطه بین تولید پنبه و آب و جلوگیری از افزایش دوره آبیاری از دیگر اقدامات کاهش مصرف آب در کشت این محصول است./ب

برچسب ها: برداشت ، پنبه ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.