تحلیل عباس سلیمی نمین از طرح نامزدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران مصاحبه سلیمی نمین را با روزنامه تهران امروز در زیر می خوانید:

آقای سلیمی نمین اخیرا بحثی در خصوص احتمال نامزدی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مطرح شده است. به نظر شما طرح چنین بحث هایی با برنامه خاصی است و اهداف سیاسی را دنبال می کند یا اینک ه واقعا شواهد و قرائن جدیوجود دارد که هاشمی رفسنجانی واقعا عزمش

را برای حضور در انتخابات جزم کرده است؟

تصور من این است که آقای هاشمی رفسنجانی هوشمندتر ازاین است که بعد از نتایجی که برای ایشان در انتخابات سال 84حاصل شد، مجددا بخواهند به صورت مستقیم در انتخاباتفعالیتی را آغاز کنند. طرح این بحثها به نظر من اهداف سیاسیخاصی را دنبال می کند. آقای احمدی نژاد و دوستانشان یک بارتوانستند با قطبی کردن فضای سیاسی کشور به نتایج مورد نظربرسند. فکر می کنم آنها دوباره این مسئله را در دستور کار قرارداده اند تا از حساسیت هایی که جامعه نسبت به آقای هاشمی دارد، بهره بگیرند و شرایط خودشان را بهبود ببخشند. بنابراین طرح کاندیداتوری احتمالی هاشمی در آینده صرفا یک بازی سیاسی است با اهدافی خاص. اهدافی که جامعه یک بار تجربه کرده و هرگز مجددا در مقام آزمون آن برنخواهد آمد. به نظر من طرح نامزدی هاشمی نتیجه ای را عاید طراحان خود نخواهدکرد. آقای هاشمی اگر بخواهد در انتخابات پیشرو فعال شود که قطعا فعال خواهد شد  به صورت غیر مستقیم وارد می شودو تلاش خواهد کرد که موقعیت خود را از طریق حرکت هایغیر مستقیم و هدایت گری صحنه های سیاسی تقویت کند. اما آمدن به صحنه ای که لطمات احتمالی چشمگیری را به اومی زند، قطعا برای آقای هاشمی قابل تحمل نیست.

نکت های که هست اینکه بحث احتمال نامزدیهاشمی از طرف نشریه ای اصلاح طلب مطرح شد. اگر دولتی ها مطرح کرده بودن  قطعا میشد گفت با همین هدفی است که شما فرمودید. اما این بار موضوع از طرف نشریه ای بیان شده که پوشش دهنده مواضع هاشمی است؟

آن روزنامه ای که نام بردید، اصلاح طلب نیست. آنها مواضع اصیلی ندارند و نمی شود روی حرفشان خیلی حساب کرد. این نشریه با دریافت امکانات ممکن است به هر جهت و سویی برود. خیلی قابل استناد نیست

یکی از گمانه های که ذیل این موضوع در رسانه ها مطرح شد این بود که هاشمی واطرافیان او قصد دارند از طرح نامزدی خود به عنوان یک اهرم فشار استفاده کنند تا شرایط را برای جا انداختن طرح دولت وحدت ملی مهیا کنند. به این ترتیب که مثلا آقای هاشمی شرط بگذارد که در صورتی که فلانگزینه مورد اجماع قرار گیرد من منصرف میشوم.

آقای هاشمی همین الان در عرصه انتخابات فعال هستند و درمورد بحث اجماع تلاش هایی را صورت می دهد. آقای ولایتی را بر اساس همین چارچوب مطرح میکند.

یعنی در قالب همین ط رح دولت وحدت ملی؟

تقریبا. البته تحت این نام نخواهد بود چون یک بار نتیجه مناسبی از این عنوان نبردند، اما به صورت غیر مستقیم دارند روی فردی کار می کنند که به نظرشان می رسد می توانند این بحث را به جایی برسانند. بنابر این آقای هاشمی الان فعال است و تصورشان هم این است که این گونه نتیجه بهتری می گیرد و ریسک خطرپذیری اش هم کمتر است و نتیجه اش خیلی چش  مگیرتر خواهد بود. بنابراین نمیشود گفت هاشمی با طرح نامزدی خود می خواهد به گزینه اجماعی مورد نظر خود برسد. بلکه آن طرح را آغاز کرده و در میانه های راه هستند. من فکر می کنم این بحث نامزدی ربطی به هاشمی نداشته باشد.عده ای آن را مطرح کرده اند تا همان اهداف سیاسی خود را پی بگیرند.

حالا این طرحی که هاش می دنبال می کند، یعنی به صحنه آوردن آقای ولایتی یا حتی آقای ناطق نوری، با توجه به سابقه ای که دردوره های گذشته داشته و قرین موفقیت نبوده، آیا این بار جواب خواهد داد؟ اصلا شرایط نسبت به قبل چه تغییری کرده که آقای هاشمی را مجاب کرده دوباره به سراغ این طرح برود؟

آقای هاشمی به دنبال گزینه اي هستند که بتواند هم موقعیت ایشان را در جامعه حفظ کند و هم بتواند با سایر مراکز رابطه و تعامل خاصی داشته باشد. این مطلب درباره آقای ولایتی که تا حالا در عرصه ریاست جمهوری ورود نداشته، می تواند مورد تامل قرار گیرد، اما در مورد ناطق نوری که در انتخابات شکست خوردند و امکان رویکرد مجدد مردم به او بسیار کم است، وجود ندارد. البته در مورد آقای ناطق نوری هم برنامه های دیگری در همین راستا وجود دارد که آقای ناطق را به عنوان یک حلقه وصل استفاده کنند. اما نه اینکه خود آقای ناطق را به عنوان کاندیدا شانسی برایش قائل باشند.

کسانی که با محوریت آقای ناطق نوری کارمی کنند با کسانی که برنامه آقای هاشمی رادنبال می کنند به هم دیگر می رسند و ارتباط دارند یا دو برنامه جداگانه دنبال میشود؟

با هم ارتباط دارند. آقای ناطق و آقای هاشمی ارتباط دارند منتها نه در این قالب که یکی از آنها بخواهد کاندیدا شود. بلکه به عنوان آد مهای ریشسفیدی که پشت صحنه میتوانند برخی کارها را صورت دهند. من فکر م یکنم آقای هاشمی این مدل را بیشتر به نفع خودش میداند تا اینکه بخواهد به صورت مستقیم به انتخابات ورود کند. آقای ناطق نوری هم همین طور است و ترجیح م یدهد در نقش هدایتگری و ریش سفیدی فعالیت کند تا بخواهد کاندیدا شود.

 با توجه به شرایط اصلاح طلب ان در حال حاضر و طرح بحث هایی در خصوص گزینه حداقلی در بین آنها ، احتمال حمایت از طرح هاش می از طرف آنها وجود دارد؟ در حقیقت اصلاح طلبان با حمایت از گزین های مثل ولایتی به سهیم ش دن حداقلی در سیستم سیاسیقانع میشوند؟

بستگی به ترکیب کاندیداها خواهد داشت. هنوز معلوم نیست و نمیشود قضاوت کرد. باید زمان بگذرد تا بتوانیم قضاوت صحیح تری در این باره داشته باشیم. هنوز بحث های متعددی وجود دارد که آیا اصلا حطلبان بتوانند اختلافات خود را حل کنند یا خیر. اگر نتوانند اختلافات را حل و وضعیت خود را در جامعه ترمیم کنند، این بحث محتمل است که آنها هم به صورت غیر مستقیم در مقام حمایت از این چنین گزینه برآیند، ولی زمان قضاوت دقیق برای این کار هنوز فرا نرسیده است.__

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار