با وزيدن اولين باد سرد، سيستم ايمني بدن آماده مي شود تا با سرماخوردگي مقابله كند. اما سرما با خود افسردگي را هم به دنبال مي آورد و همين افسردگي، قدرت دفاعي بدن را كاهش مي دهد.

به گزارش خبرنگارابشگاه خبرنگاران قم، براي آن كه بدن تان را در برابر هر نوع بيماري فصول پاييز و زمستان مصون نگه داريد، به اين هفت توصيه عمل كنيد:

1- ميوه و سبزي فراموش نشود

انتخاب يك رژيم غذايي سالم، متنوع و متعادل، بهترين راه براي قوي نگاه داشتن سيستم ايمني بدن است. طي فصول سرد سال خوردن ميوه و انواع سبزي را فراموش نكنيد. حتي مي توانيد با برخي سبزي ها مانند هويج و كلم، سوپ درست كنيد.

2- خوب بخوابيد

براي سالم بودن بايد به اندازه كافي خوابيد. در فصل سرد سال بهتر است شب ها زودتر بخوابيد تا صبح ها سرحال تر باشيد.

3- به اندازه لباس بپوشيد

اغلب با وزش اولين باد سرد، تا مي توانيم لباس مي پوشيم كه خود را گرم نگه داريم. اما كارشناسان معتقدند كه بايد به اندازه و درست لباس پوشيد. در رابطه با گرم كردن بيش از حد خانه يا اتاق كار نيز دقت كنيد زيرا گرماي بيش از حد هم رخوت مي آورد و هم مي تواند سبب بيمار شدن شما در صورت خروج از منزل شود.

4- به قوانين شش ماه دوم سال احترام بگذاريد

براي آن كه ويروس آنفلوانزا به سراغ تان نيايد، مرتب دستان خود را پيش از غذا خوردن و پس از رفتن به دستشويي، يا دست دادن به ديگران بشوييد. هر بار كه آب بيني تان را مي گيريد، دستمال آلوده را درون سطل آشغال بيندازيد.

5- به طور مرتب ورزش كنيد

يك فعاليت مرتب بدني، سيستم ايمني را تقويت كرده و در ضمن مي توانيد با شرايط استرس زا بهتر مقابله كنيد.

6- مراقب پوست تان باشيد

سرما سبب خشك شدن پوست مي شود. براي حل اين مشكل هميشه از كرم هاي مرطوب كننده به ويژه كرم بچه يا روغن بچه استفاده كنيد.

7- در صورت لزوم واكسن آنفلوانزا بزنيد

در صورتي كه سيستم ايمني بدن تان ضعيف است، حتماً‌ واكسن آنفلوانزا را از ياد نبريد. اگر سن شما بالاي 65 سال است يا دچار نوعي بيماري طولاني مدت شده ايد، حتماً اين واكسن را بزنيد. تزريق آن از دو ماهگي به بعد براي تمامي افراد آزاد است. اميدواريم امسال را بدون سرماخوردگي شديد بگذرانيد./س

برچسب ها: قم ، توصیه ، سرمانخوردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.