فصل سوم کاوش در عمارت خسرو قصرشیرین پایان یافت.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
رئیس
اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی قصرشیرین گفت : این فصل از کاوشها در ادامه و تکمیل کاوشهای قبلی و با توجه به اهمیت این موضوع که ساختار فیزیکی بنا در دوران پس از ساخت ، همواره مورد توجه و تقلید بوده است ، انجام شد.
کیومرث اعظمی گفت : تعیین چگونگی الگوی رفت و آمد در این مجموعه ، تعیین گاه نگاری دقیق بنا و کاربری آن ، تهیه نقشه جامع و کامل از بنا با توجه به اهمیت معماری آن در منطقه غرب کشور و مقایسه آن با پلانهای متفاوتی که دمورگان ، بل و رویتر از بنا ترسیم کرده اند و نمایان کردن بنا از زیر خاک برای انجام عملیات مرمتی و معرفی دقیق آن به گردشگران، در فصل سوم کاوش این عمارت انجام شد.
وی گفت : عمارت خسرو یا بنای حاجی قلعه ، سی پلان مستطیل شکل با جهت شرقی – غربی دارد که با قلوه سنگ ، لاشه سنگ ، آجر و ملات گچ روی سکویی ساخته شده است که با تکمیل کاوشهای باستان شناختی ، ابعاد واقعی آن مشخص می شود.
اعظمی افزود : جغرافیانویسان این بنا را جزءعجایب دنیا می دانند که از دو بخش رسمی و خصوصی ساخته شده است.
جغرافیا نویسان ایرانی و عرب و به تبع آنها پژوهشگران می گویند عمارت خسرو کاخی است که خسرو پرویز ساسانی در سالهای 590 تا 628 میلادی در آن حکومت می کرد اما باستان شناسان سده بیستم این کاخ را ، یک بنای تشریفاتی از دوره عباسی می دانند.
فصل اول کاوشهای باستان شناختی این بنای تاریخی از سال 1384 به سرپرستی دکتر یوسف مرادی آغاز و در فصلهای دوم و سوم نیز ادامه یافت .
فصل سوم کاوشها نیز که از اردیبهشت امسال آغاز شده بود ./س
برچسب ها: کرمانشاه ، عمارت ، خسرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.