استاد دانشگاه پیام نورمشهدگفت:هیجانات قدرتمندترین عامل در روابط زناشویی هستند تا جایی که اثرات اساسی بر شکل و دوام رابطه برجای می گذارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی مؤسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی سعید مجرد درکلاس آموزش روابط زناشویی که در مرکز آستان مهر برگزار شد، هیجانات و توانایی کنترل آنها را در زندگی زناشویی حائز اهمیت عنوان کرد و افزود:هیجانات در زندگی انسان در دو سطح هیجانات اولیه و هیجانات ثانویه تقسیم بندی می شوند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: هیجانات اولیه عمیق و ریشه ای است، متأثر از نوع و سبک دل بستگی بوده و صحبت کردن از آنها برای افراد تا حدودی دشوار است اما هیجانات ثانویه متأثر از اتفاقات و حوادث روزانه زندگی هستند بنابراین بیشترین تعاملات در زندگی زناشویی در فضای هیجانات ثانویه انجام می شود.

مجرد با بیان این نکته که خشم یک هیجان ثانویه است، اظهار داشت: در یک رابطه ای که دچار تعارض و کشمکش می باشد ، این هیجان خشم است که بیشتر از هر نوع هیجان دیگری نشان داده می شود به همین سبب توانایی شناخت و کنترل آن اثرات ملموس و زیادی را در ارتباط زناشویی به وجود می آورد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی همدلی را یکی از راهکارهای کنترل خشم در طرف مقابل رابطه دانست و اذعان داشت: برای همدلی باید تلاش شود تا ضمن درک احساس طرف مقابل، آن را به رسمیت شناخته و یک بازخورد احساسی مناسب به آن نشان داده شود.

وی ادامه داد: تبدیل پیام «من» به پیام «تو» یعنی تغیر رویکرد و نوع بیان جملات به شکلی که برداشت طرف مقابل از شنیدن آنها حس سرزنش و انداختن بار مسؤلیت مشکلات بر دوش خود باشد که در این صورت نتیجه ای به جز قرار گرفتن در حالت تدافعی و تشدید هیجان خشم در بر ندارد.

استاد روانشناسی دانشگاه پیام نور مشهد با بیان این نکته که باید به مسائل و مشکلات عمیق تر و تحلیلی تر توجه کرد، اظهار داشت: با وجود اینکه آموزش و یا مطالعه تکنیک ها و مهارت های روانشناسی می تواند در بهبود روابط زناشویی اثرات مثبت داشته باشد اما شایان ذکر است که رعایت آنها نمی تواند تمام مشکلات زندگی زناشویی مرتفع کند بلکه در کنار هم قرار دادن و تلفیق نکات و تکنیک های روانشناسی، الگوی رابطه ای سالمی به وجود می آورد که استفاده از آن دوام و کیفیت زندگی را تقویت می کند.

یادآور می شود دوره آموزشی همسران به همت مرکزآستان مهر مؤسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد./س


برچسب ها: استاد ، دانشگاه ، پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.