اینکه در سن 76 سالگی و پس از 15سال تبعید از وطن، باز هم حرفش «عمل به تکلیف الهی» و «مصالح مسلمین» بود؛ نشان از آن داشت که او به چیزی جز وظیفه اش، فکر نمی کرد و معلوم بود به خاطر سختی هایی که کشیده، خود را طلبکار نمی دانست!

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ ولایت فقیه و حکومت اسلامی در آخرین نوشته اش به سالروز هجرت امام خمینی (ره) پرداخت و نوشت:

13 مهر، سالروز هجرت امام خمینی (رحمه الله) از عراق به پاریس است و این نوشتار، در صدد یادآوری این مطلب است که عزت و اقتدار کشور عزیزمان ایران، حاصل چنین فداکاری هایی است. اگر امروز، دشمن شماره ی یک ملت ایران، به صراحت اعتراف می کند که «بدون جمهوری اسلامی ایران، مسائل منطقه و بین الملل حل نخواهد شد»1 و اگر دبیرکل سازمان ملل، می گوید که «ایران می تواند در تمام بحران های منطقه ای میانجی گری کند»2 و صدها مورد از اظهارات مشابه؛ همه و همه حاصل فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی است.

برای سنجش میزان تعهد افراد، باید به عملکرد آنان در شرایط سخت، نگریست؛ و گرنه در شرایط عادی، خیلی ها مدعی هستند! به قول امیرالمومنین (علیه السلام) : «در فراز و نشیبهای روزگار، جوهر افراد شناخته می شود.»3

اینکه یک عمر، نان انقلاب را بخوریم ولی به محض نامطلوب شدن چندروزه ی اوضاع اقتصادی، زبان به گلایه و شکایت از انقلاب، باز کنیم نشان از همان حقیقتی است که در حدیث فوق، به آن اشاره شد. این حوادث، همان فراز و نشیب هایی هستند که جوهر واقعی افراد مدعی را برملا می کنند. نکته ی درس آموز در قضیه ی هجرت امام راحل، این بود که ایشان در آن شرایط سخت هم از «انتظار اسلام» سخن می گفت و حتی ذره ای خود را صاحب حق و طلبکار، نمی دانست.



عبارت پایانی این نوشتار، بخشی از پیام حضرت روح الله (رحمه الله) است در جریان هجرت از عراق به پاریس:

«اکنون که من به ناچار باید ترک جوار امیرالمؤمنین علیه السلام را نمایم و در کشورهای اسلامی دست خود را برای خدمت به شما ملت محروم که مورد هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان هستید، باز نمی‌بینم و از ورود به کویت با داشتن اجازه، ممانعت نموده‌اند، به سوی فرانسه پرواز می‌کنم. پیش من مکان معینی مطرح نیست؛ عمل به تکلیف الهی مطرح است. مصالح عالیه اسلام و مسلمین مطرح است. ما و شما، امروز که نهضت اسلامی به مرتبه حساسی رسیده است، مسؤول هستیم. اسلام از ما انتظار دارد.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.