رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی گفت: 17 اثر تاریخی در مناطق زلزله زده ارسباران آسیب جدی وارد شده است.

 

تراب محمدی درگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گفت: 17 اثر تاریخی در منطقه ارسباران براثر زلزله اخیر و پس لرزه های آن بین اکیپ بین 20 تا 80 درصد دیه ده اند.

وی گفت: بازار تاریخی اهر که به عنوان قطب اقتصادی منطقه ارسباران از رونق ویژه و امنیت خاص برخوردار است قسمتهایی از گنبد، طاق ها آسیب دیده که خوشبختانه با تلاش ویژه و بسیج امکانات از اولین روزهای این حادثه عملیات مرمت و بازسازی آغاز شده و بیش از 98 درصد از نقاط آسیب دیده مرمت و بازسازی شده است.

این مقام مسئول افزود: بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری که یکی از آثار منحصر به فرد منطقه ارسباران می باشد دراین حادثه آسیب دیده که دراین راستا نیز رایزنی و مذاکراتی که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و منابع دستی صورت گرفته کمیته یکم سازمان یونسکو اعلام آمادگی نموده که در بازسازی این مجموعه این سازمان را ساری کند.

وی، گفت: با وجود خسارت قابل توجهی که آثار تاریخی منطقه از زلزله اخیر دیده است متأسفانه تاکنون اعتباری دراین زمینه برای بازسازی و مرمت لحاظ نشده است.

وی گفت: دراین حادثه علاوه بر بازار اهر، مسجد جامع، خانه دکتر قاسم خان اهری، کاروانسرای شاه عباسی، حصا خشتی مجموعه شیخ شهاب الدین و ساختمان تاریخی و بقعه و کاروانسرای گوره درق خسارت دیده است.

این مقام مسئول تأکید کرد در صورت تأمین اعتبارات لازم این آثار تاریخی بزودی عملیات مرمت و بازسازی آن آغاز می شود./س

 

برچسب ها: آسیب ، جدی ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.