روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شد ایران برای حل موضوع هسته‌ای خود با غرب یک طرح 9 مرحله‌ای پیشنهاد داده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد مقامات ایرانی به منظور حل مسئله هسته‌ای این کشور با غرب، یک طرح «9 مرحله‌ای» به آمریکا پیشنهاد داده‌اند که بر اساس آن در ازای لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران، فعالیت غنی‌سازی اورانیوم به تدریج به حال تعلیق درآید اما آمریکا این طرح را نپذیرفته است و آن را عملی نشدنی خوانده است.

بر اساس این طرح که بر مبنای طرح پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا در ماه جولای است، در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها، ایران فعالیت یک تا 2 سایت غنی‌سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

پس از آن و زمانی که مرحله نهم فرا رسد، غرب باید تمامی تحریم‌های اعمالی علیه ایران از جمله تحریم‌های صادرات نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را لغو کرده و در ازای آن ایران، فعالیت غنی‌سازی اورانیوم با غلظت متوسط در تاسیسات فوردو را متوقف خواهد کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا این طرح را رد کرده است، گزارش داد که اگرچه آمریکا هنوز پیشنهاد رسمی در این باره ارائه نکرده، اما چشم انداز این طرح شبیه همان طرح 9 مرحله‌ای ایران است که قبل از تابستان به طرف ایرانی ابلاغ شده است.

بر اساس طرح پیشنهادی آمریکا، ایران باید فورا فعالیت غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کرده؛‌ ذخایر اورانیوم غنی‌شده موجود را به خارج این کشور منتقل کرده و در آخر تاسیسات فوردو را تعطیل کند.

در ازای آن، آمریکا و همپیمانان آن، پیشنهاداتی به ایران در زمینه کمک و همکاری برای پروژه‌های هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز ارائه داده و توافق خواهند کرد که تحریم‌های بیشتری علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب نکنند.

این در حالی است که تحریم‌های سابق تا زمانی که توافق نهایی در این زمینه به دست نیامده، همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

یک مقام آگاه در دولت اوباما مدعی شد که طرح 9 مرحله ای ایران  اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نرود را تضمین نمی کند.

وی افزود: ایران می‌تواند سوخت هسته‌ای را به مکان دیگری منتقل کرده و در کسری از ثانیه دوباره برنامه هسته‌ای خود را آغاز کند.

این مقام آگاه تصریح کرد که از ما خواسته شده تا تحریم‌هایی را لغو کنیم که سال‌ها  برای تصویب دوباره آن زمان برده می‌شود، تازه اگر ما بتوانیم کشور‌ها را (برای این امر) راضی کنیم.

این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده‌ است که برنامه هسته‌ای اش در جهت مقاصد صلح آمیز بوده و تحت هیچ شرایطی از حق مسلم خود در دستیابی به انرژی صلح‌امیز هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.
طی سالهای گذشته آمریکایی ها بارها ادعاهایی اینچنین در مورد مذاکرات ایران و آمریکا داشته اند که کذب بودن همگی آنها یا با گذشت زمان ثابت شده یا به سرعت از سوی ایران کذب بودن خبر اعلام شده است و به نظر می رسد سناریو سازی جدید نیویورک تایمز نیز در هین راستا باشد.
برچسب ها: ایران ، غرب ، طرح ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار