خلیج فارس به عنوان پرنقش ترین حوزه های دریایی جهان،‌ در بالای سر ماهیان ، دلفین ها و مرجان هایش، نفت کشهای غول پیکر با هزاران بشکه ماده سیاه چرب بزرگترین خطر را برای آبزیانش ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در اسناد به جا مانده از بسیاری از تمدن های گذشته اینگونه بیان شده که سرزمینهای جنوب خلیج فارس که شامل قطر،‌ شمال عمان، امارات متحده عربی،‌ شرق عربستان و کویت می شده به ایران تعلق داشته اند و بنابراین خلیج فارس جزو آبهای داخلی ایران بوده است و به همین علت یونانیان به آن سینوس پریسیکوس گفته اند.
براساس این گزارش، در سال های اخیر به ویژه از دهه 60 میلادی به بعد نام جعلی خلیج عربی نیز در برخی منابع تحت حمایت دولت های عربی و گاه غیرعربی در حال رقابت با نام خلیج فارس است.
این امر خشم ایرانیان سراسر جهان را برانگیخته و باعث پایداری نام خلیج فارس از سوی ایرانیان گشته است.
مهجوری کارشناس محیط زیست با اشاره به قدمت 500 هزارساله نام خلیج فارس گفت: آلودگی های نفتی به عنوان عامل تهدید آبزیان شامل دو بخش آلودگی با منشا طبیعی ناشی از فرایند استخراج نفت و حمل و نقل تقسیم می شوند.
وی افزود: از طرفی پساب های صنعتی و مسکونی، کاهش حجم حوزه های آبریز به خلیج فارس مثل شور، میناب، دز و کارون به دلیل سد سازی که نتیجه اش بالا رفتن شوری آب خلیج فارس را بدنبال داشته است.
وی ادامه داد: همچنین ازآلودگی های ناشی از فعالیت های کشتی ها از طریق پسماندهای کشتی ها و رعایت استانداردهای تخلیه فاضلاب و شیوه غلط صید که خود موجب انقراض نسل دلفین ها و برخی از گونه های کوسه ها و لاک پشت ها شده است.
*دلفین ها از گونه های در معرض خطر آبهای خلیج فارس
دلفین ها از جمله پستانداران آبی هستند که در آبهای خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند.
دلفین هایی با نام پورپویز و همچنین دلفین های بینی بطری در جنوب جزیره قشم و در جوار جزیره های هنگام،‌ سالارک و هرمز زندگی می کنند که در معرض مخاطرات گوناگون هستند.
این گزارش می افزاید: برخورد دلفین ها و نهنگ ها با شناورها و پروانه موتور قایق ها و همین طور آلودگی برخی از نقاط آبهای خلیج فارس با آلاینده های نفتی و شیمیایی زندگی این پستانداران را تهدید می کند.
 همچنین خشکسالی و عدم ورود مواد مغذی به آب، موجب کوچک ماندن و عدم رشد کافی برخی از آبزیان خلیج فارس شده است.
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد:خلیج فارس یکی از بزرگترین پناهگاههای موجودات دریایی مانند مرجان ها، ماهی های تزئینی کوچک، خوراکی و غیرخوراکی، صنف ها، حلزون ها، لاک پشت ها، دلفین ها و کوسه ماهی ها و بسیاری از موجودات دریایی دیگر است.
متخصصان محیط زیست به دلیل نبود کارشناسی و تخصص، هزینه های پژوهشی بالا و فقدان دانش کافی، گونه های مختلف جانوری پستاندار در خلیج فارس را در معرض خطر و آسیب می بینند./ز
گزارش از هراتيان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار