"دیلما روسف"، رئیس جمهور برزیل، بار دیگر مخالفت خود را با حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران اعلام کرده و هشدار داد که اين اقدام واکنش‌های شدیدی را در منطقه و جهان بدنبال خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تی وی؛ "دیلما روسف"، رئیس جمهور برزیل، خطاب به سومین اجلاس کشورهای امریکای جنوبی و کشورهای عربی (آسپا) در لیماي پرو، گفت: "این اقدام میتواند عواقب وحشتناکی را در منطقه و فراتر از آن، در جهان به همراه داشته باشد."

او نسبت به افزایش دخالت در فعالیتهای هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد، اما مستقیما نامی از اسرائیل نبرد.

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدانشان ایران را متهم به استفاده از انرژی هسته ای با اهداف نظامی کردند. "تل آویو" نیز تهدیدهای خود را علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر کرده است.

ایران نیز این ادعاها را رد کرده و از آنجا که معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای(ان پي تي) را امضا کرده است و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی هسته ای می‌باشد، حق توسعه و دستیابی به فناوری هسته ای را با اهدافی صلح طلبانه دارد.

در 28 سپتامبر، "روسف" اقدام یکجانبه نظامی علیه ایران را نقض منشور سازمان ملل معرفی کرد.

او بعد از جلسه ای که با "دیوید کامرون"، نخست وزیر انگليس داشت، اذعان کرد: "من مخصوصا نگران گزافه گویی ها در حمایت از اقدام یکجانبه حمله به ایران هستم. هرگونه اقدامی در این راستا نشانه نقض منشور سازمان ملل است که عواقب خطرناکی را در خاور میانه در بردارد."

با وجود اینکه اسرائیل سعی در متقاعد کردن امریکا براي حمله به ایران است، اما کاخ سفید چندین بار اعلام کرده که هنوز "زمان و فضای" مذاکرات دیپلماتیک با ایران وجود دارد.

23 سپتامبر، "باراک اوباما"، رئیس جمهور امریکا، کشیدن خط قرمزی را که اسرائیل برای فعالیتهای هسته ایران تعیین کرده، فقط یک "هیاهو" خواند، که خود اسرائیل غافل از آن است. او گفت: "وقتی تصمیم گیری به امنیت ملی ما مربوط شود، هر کاری که برای مردم امریکا درست باشد انجام می‌دهم و قصد دارم جلوی هرگونه هیاهو و پارازیت را بگیرم."

رژیم اسرائیل تنها رژيمي است که در خاورمیانه سلاح هسته ای دارد. اين رژيم هیچگاه اجازه بازرسی از تسلیحاتش را نمی‌دهد و عضو معاهده ان پي تي نيز نمی‌باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار