رییس هیات مدیره اتحادیه ملی باغداران ایران، با اشاره به آغاز برداشت گردو، گفت: برداشت گردوی چهار مغز سفید و پرچرب دماوند، دومین محصول این شهرستان پس از سیب آبدار، آغاز شد.

ˈمجتبی شادلوˈ، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در خصوص محصول گردو شهرستان دماوند اظهارداشت: با توجه به تولید این محصول در یک فصل از سال و مصرف آن در 9 ماه دیگر سال، می توان نوید داد که امسال نیز انتظارات مصرف کنندگان برآورد خواهد شد.

وی با اشاره به غنی بودن این محصول افزود: کارشناسان تغذیه با تاکید بر غنی بودن این محصول، ارزش غذایی یک چهار مغز گردو را بیش از یک ساندویچ ارزیابی می نمایند و معتقدند اگر چه گردو محصولی پر چرب است، ولی چربی آن از نوع چربی های غیراشباع و کاملا بدون ضرر بوده و حتی برای بیماران قلبی نیز توصیه شده است.

شادلو گفت: این محصول بسیار مفید در حجم کم ولی قناعت های بالا، می تواند سفره هر ایرانی را رنگین نماید و با امگا 3 فراوان خود ˈغذای مغزˈ محسوب می شود و مصرف چهار عدد مغز گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا 3 می گردد.

رییس هیات مدیره اتحادیه ملی باغداران کشور، با اشاره به آب و هوای مناسب این شهرستان برای پرورش درختان گردو گفت: با توجه به کم آبی این منطقه و کم انتظاری درخت گردو به آب ، آفتاب خوب و هوای نسبتا خنک دماوند این محصول با پوست کاغذی، مغزهای سفید و پر، بسیار بازار پسند بوده و رغبت خریداران این محصول را زیاد کرده است .

وی با توصیف درخت گردو تصریح کرد: گردو درختی بزرگ و گسترده دارد که بیش از هر درخت دیگری به نور نیاز دارد، نور کافی باردهی را افزایش داده و محصول درشتی را تولید می کند، آفتاب ملایم و دایمی و هوای بدون آلودگی شهرستان دماوند نیز بستر مناسبی برای تولید گردوهای مرغوب است.

شادلو با تاکید بر نوع نهال گردو، کیفیت خاک و شرایط اقلیمی منطقه کشت درخت گردو گفت: اصولا گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبی دارد و شرایط اقلیمی شهرستان دماوند یکی از بهترین محیط ها برای کشت درخت گردو است که می تواند حتی در کهنسالی نیز باردهی داشته باشد.

رییس هیات مدیره اتحادیه ملی باغداران گفت: اگر بشر در کار طبیعت دخالت های منفی نداشته باشد با مراقبت های اندک، می تواند سالیان سال از محصول این درخت استفاده نماید. بطوریکه هم اکنون می توان شاهد درختان چند صد ساله گردو در شهرستان دماوند با باردهی کمی و کیفی بسیار مطلوب بود.

وی افزود: به علت گستردگی درخت گردو این درخت در حاشیه باغات دماوند در کنار درختان سیب که نخستین محصول شهرستان دماوند است کاشته می شود تا در مواقع وزش بادهای تند به عنوان بادشکن از درختان دیگر محافظت نماید.

شادلو با اشاره به اینکه کاشت درخت گردو کاملا مقرون به صرفه است، گفت: چوب این درخت کاربرد بسیار خوبی در صنعت مبل سازی و صنایع نیازمند چوبهای محکم دارد، پوست سبز گردو نیز برای صنعت رنگسازی استفاده می شود و رنگی طبیعی با ماندگاری بسیار بالایی را برای رنگرزی نخ های پشمی و پنبه ایجاد می نماید.

وی با اشاره به بی توقعی این درخت پردرآمد و پرمحصول گفت: در تمامی مناطق و روستاهای ˈجابانˈ، ˈسربندانˈ، ˈآیینه ورزانˈ و تمامی دره های روستای ˈکلاک مشهدˈ، ˈحصار بنˈ، ˈکیلانˈ، ˈسارانˈ که دارای بافت های قدیمی و مناطق کم آب و شیب دار و حتی خاک این مناطق نیز چندان غنی نیست درختان کهنسال گردو با باردهی کمی و کیفی بالا وجود دارد./س

 

برچسب ها: گردو ، باغات ، دماوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.