نشست بررسی وضعیت کنونی و چشم انداز آینده ژاپن پس از زلزله2011 با هدف تبادل تجربیات مشترک از نحوه مواجهه با بحران های ناشی از وقوع سوانح طبیعی با حضور جمعی از متخصصان ایرانی و ژاپنی برگزار شد.

 
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این نشست که در آستانه هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با حضور کین ایچی کومانو سفیر ژاپن در ایران برگزار شد، تجربه ژاپن در مدیریت بحران زلزله سال2011 استان توهوگو  در بخش‌های بازسازی و بازتوانی برای حاضران ارائه شد.
مهندس محسن نادی قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مراسم افتتاح این نشست ضمن تقدیر از همکاری‌های ژاپن با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتقال دانش فنی به ویژه مطالعات سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) طی یک دهه گذشته در موضوع بررسی ابعاد زلزله تهران و راههای کاهش مخاطرات، ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها ادامه یابد و نتایج مثبت آن در تهران باعث تحکیم هر چه بیشتر روابط دوجانبه ایران و ژاپن شود.
کین ایچی کومانو سفیر ژاپن در ایران نیز در سخنانی ضمن ابراز علاقه به توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران  بر وجوه مشترک دو کشور و زمینه همکاری های دوجانبه تاکید کرد.
در ادامه «یوکیو اوکاماتو» استاد دانشگاه ریتسو میکان و نماینده بنیاد نشانه های امید(بنیاد‌ غیرانتفاعی و پیشگام در زمینه کمک به بازتوانی جامعه پس از وقوع سونامی)  با اشاره به غنی بودن تجربه ژاپن در بازسازی‌های ناشی از جنگ جهانی دوم و زلزله‌های متعدد و نقش اراده عمومی در بازسازی گفت: ژاپن در سال2011 با زلزله ای روبرو شد که هر هزار سال یکبار اتقاق می افتد و از لحاظ بزرگی سومین زلزله بزرگ جهان بود اما تعداد اندکی از مردم جان خود را به خاطر زلزله از دست دادند و بیشتر تلفات به خاطر سونامی پس از آن بود.
نماینده بنیاد نشانه های امید ژاپن با اشاره به تجربه جهانی در حوزه پیش بینی زلزله افزود:. منافع مالی زیادی برای پیش بینی زلزله اتلاف شده در حالیکه می توان به جای آن مردم را برای مدیریت پس از آن آماده کرد.
وی در عین حال تصریح کرد: 230 میلیارد دلار برای بازسازی پیش‌بینی شده است که حدود 10 تریلیون ین آن تاکنون هزینه شده است. برای بازسازی و برداشتن ویرانه های ناشی از سونامی مشکل عمده جلب رضایت همه ساکنان محل‌های آسیب دیده است و این فرایند ممکن است 10 سال طول بکشد.
وی همچنین ابراز داشت: بعد از زلزله کوبه(1905میلادی) بازسازی راحت‌تر بود به این دلیل که باقی‌مانده‌های ساختمان یا بزرگراه‌های ویران شده را می‌دیدید، وظیفه ما فقط بازسازی آنها بود،در نتیجه بیش از صد بندرگاه طی 2 سال توسط مهندسان بازسازی شد. اما در سونامی اخیر همه چیز توسط موج شسته شده و نمی دانستیم که کار را از کجا آغاز کنیم.
 اوکاماتو اضافه کرد: اکنون در آن مناطق اولویت، ایجاد شغل برای مردم است تا بتوانند هنگام بازسازی آنجا بمانند و به کارشان ادامه دهند.
به گفته وی  یکی از نقاط ضعف ژاپن این بود که دولت خیلی سخت می توانست اولویت را تعیین و مشخص کند که چه کسی مستحق‌ترین یا نیازمندترین فرد برای دریافت کمک است تا به سرعت بتواند این کمک را به آنها برساند، باید تمام کارها همزمان و برابر برای همه انجام می شد که این خیلی مشکل بود.
عضو دفتر بازسازی زلزله ژاپن ادامه داد: اما نقطه قوت، روحیه‌ی قانون مداری مردمی بود که با این فاجعه روبرو شده بودند . در مناطق زلزله زده هیچ گونه غارت و خشونتی اتفاق نیفتاده بود و حتی نیاز برای حضور پلیس به منظور حفظ امنیت وجود نداشت. در واقع قربانیان این فاجعه در صف‌های منظم می‌ایستادند تا به نوبت کمک ها را دریافت کنند و دلگرم کننده تر این بود  که ما می دیدیم بسیاری از مردم جای خود را به دیگران می دادند که نیاز بیشتری به کمک‌ها در آن زمان داشتند.
وی گفت:  مردم از سراسر ژاپن برای کمک‌رسانی به مناطق آسیب دیده می رفتند، اظهار نارضایتی مشاهده نشد و نیروهای دفاع ژاپن هم نقش بسیار خوبی در این فرآیند ایفا کردند.
یوکیو اوکاماتو گفت: کارخانه ها و شرکت ها نیز کمک‌های مالی و نیروهای خود را به منطقه فرستادند و این ویژگی جدیدی بود که شرکت های خصوصی در کمک رسانی مشارکت کردند.
وی افزود: مهم‌ترین نکته در برابر زلزله، آمادگی است و در کنار آن هدایت کمک‌رسانی اهمیت دارد. در مرحله بعد هماهنگی نقش کلیدی دارد که همه سازمان ها را چه در بخش دولتی و غیر دولتی کنار هم می‌نشاند.
وی همچنین با اشاره به اینکه مدیریت بحران ملی در ژاپن با نخست وزیر است ، ابراز داشت: این تشکیلات تحت نظر دولت مرکزی است و نقش هماهنگ کننده را دارد. در سطح بعد نیز مدیریت‌‌های شهری و محلی نقش اساسی را در اجرای سیاست ها داشتند. نقش شهرداری ها در مرحله بازسازی شهرها، خانه ها و بنادر مهم است.
وی افزود: سرعت ارائه کمک ها به ویژه کمک های غذایی در حفظ روحیه مردم نقش موثری دارد نباید اجازه داد بازماندگان از گرسنگی تلف شوند.
وی گفت: مقابله با بلایای طبیعی در ژاپن اولویت ملی است و هر روز برای آن فکر و کار انجام می‌شود.
وی با اشاره به سیستم آموزشی ژاپن و تاثیر آن بر رفتارهای مردم گفت: در این زمینه ها رشد بسیار خوبی داریم. اما سونامی اعتماد ما را ضعیف کرده فکر می‌کنیم در آینده نیاز به کارهای  بیشتری داریم . این سونامی برای ما جدید بود و جامعه ژاپن تجربه  آن را نداشت.
وی افزود: برای مقابله با بحران، برنامه ملی آموزشی تهیه کرده‌ایم اما نیاز به تسهیلات زیادی داریم و برای اجرای آن باید دولت های محلی اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه طبیعت ژاپن به لحاظ بروز سوانح طبیعی منحصر به فرد است ، عنوان کرد: ما بلایای طبیعی زیادی در ژاپن داریم ، اما مردم به آرامی این مسائل را می پذیرند، آموزش نقش بسیار اساسی دارد و همین که مردم آن را بپذیرند ، آمادگی مقابله با آن را پیدا می‌کنند.
اوکاماتو تاکید کرد: در ژاپن در هر سازمان و تشکیلاتی یک نهاد برای مدیریت بحران فعال است که کار آن برنامه‌ریزی برای پیشگیری و آمادگی از تشدید بحران است،به عنوان مثال وزارت راه موج شکن می سازد ،وزارت مسکن خانه های مقاوم در برابر زلزله می سازد و ...
وی تاکید کرد: در ژاپن دولت تعیین کننده دستورالعمل آموزش برای مردم است، اما شهرداری ها نقش بسیاری  دارند به خاطر اینکه با مردم خیلی نزدیک تر هستند و از طریق شوراهای محلی می توانند مردم را آموزش دهند./ف
برچسب ها: نشست ، ژاپن ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار