نماینده سازمان میراث فرهنگی در شهرستان بافت گفت : در سال جاری بیش از 250هزار نفر از خبر بافت بازدید کرده اند که این میزان نسبت به سال گذشته 30درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران از کرمان:

کرمان دیاری است آرمیده در دل کویر ،دیاری که زخم تازیانه های باد همواره بر تنش نقش بسته است واز هر زخم درختی به بار آمده است ، سرزمینی که باوجود صخره های داغ ،سرشار از طبیعتی است که انتظار باران و غرور سرکش کویر اورا از سرسبز شدن باز نمی دارد ودر پهنای این سرزمین جنگل ها ، مراتع وکوهستانها طبیعت را از آلودگی غنوده که پناگاه امنی است برای انسان به تنگ آمده از زندگی معاصر ،انسانی که در عمیق ترین زوایای روح خود عاشق طبیعت است.

خبروطبیعت زیبایش

پارک ملی خبروپناهگاه حیات وحش ورچون ، با 170هزار هکتار وسعت در محدوده حوزه استحفاظی شهرستان بافت ودر فاصله 67کیلومتری جنوب این شهرستان واقع شده است.ودارای 3نوع آب وهوای سردسیر ،معتدل وگرمسیری می باشد.

کوه خبر

دامنه های سرسبز مسیر این کوه ،دشت هاو چراگاه ها وارتفاعات نیمه گرمسیری ومناطق معتدل تازمینهای گرمسیری جنوبی در هر گوشه ای از دامان دست نخورده وپر اعجاب خود پوشش گیاهی خاصی را می پروراند و در هر فصل پذیرای گونه های جانوری مختلفی می باشد.

علاوه بر این در طی سالیان دراز فشارهای طبیعی ،برداشتها وخشکسالیهای متوالی را تحمل نموده و گونه های جانوری وگیاهی موجود در آن همواره خود را با این زندگی وفق داده اند باقی مانده اند .

اما متاسفانه گونه های نیز بوده اند که نسل آنها قبل از اعمال کنترل و حفاظت منطقه منقرض شده است.

بخش اعظم این منطقه وسیع بوسیله کوهها پوشیده شده اما پراکندگی این ارتفاعات در تمامی سطح پناهگاه یکسان نیست به جز کوه بزرگ و کوچک خبر که در شمال غربی پناهگاه به صورت منفرد دیده می شود.

پارک ملی خبر با همه ویژگی های منحصر به فردی که دارد اگر قرار باشد فقط وفقط بستر وماوایی باشد که گاهگاهی رهگذر خسته از راهی ساعتی در دامان ،توقفی داشته باشد وپس از رفتن انبوهی از زباله و...رادر جای خودش انباشته کند ویا آن دیگری تیشه وتبر به دست به قصد تامین سوخت وجوب به سبزین هایش هجوم بیاورد ویا شکارچی با کشتن پرنده ای اوقات فراقتش را پر کند ،در آینده ای نزدیک با توجه به خشکسالی های هم که وجود دارد از پارک ملی خبر با آن همه مواهب منابع وذخیره گاه گیاهی وجانوری ،عرصه خشک وبرهوتی بیش باقی نخواهد ماند.

نماینده سازمان میراث فرهنگی در شهرستان بافت گفت :خبر بافت در 67کیلومتری جنوب خبر بافت می باشد که جز مناطق نمونه گردشگری بین المللی طبقه بندی شده است.

مجتبی شفیعی در گفتگو با خبر نگار باشگاه خبر نگاران از کرمان با اشاره به اینکه پارک ملی خبر در سال 54به عنوان منطقه حفاظت شده سازمان ملل به ثبت رسیده است .اظهار داشت :پارک ملی خبر جز اولین مناطق گردشگری محسوب می شود.

وی تعداد بازدید کنندگان سال جاری را بیش از 250هزار نفر اعلام کرد و خاطر نشان کرد:این تعداد نسبت به سال قبل حدود 30در صد افزایش داشته است .

شفیعی تنوع جانوری در این پارک را کل ،بز ،قوچ ،میش ،ویک نمونه پرنده نادری (مرغ جیرفتی )کمیاب در این منطقه اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: پوشش گیاهی این حیات وحش عبارتند از ارس ،بنه کوهی کیکم ،ارژن ،زیتون وحشی و....و همچنین پستان دارانی از قبیل پلنگ ،کفتار وپرندگانی همچون هوپره ،کبک ،تیهو ،عقاب دو برادر و کبوتر جنگلی وغیره دانست .

شفیعی تصریح کرد: در میان ارتفاعات رشته کوه خبر در ختان اورس وسروکوهی تنومندی رشد کرده که با توجه به دیواره های بلند پیرامون آنها یکی از نادر ترین مناطق بدیع طبیعت ایران را بوجود آورده است .

وی یادآور شد بازدید کنندگان حتی خارج ازاستان خصوصا استان هرمزگان به دلیل همجواری به این شهرستان می آیند واز خرداد ماه به بعد برای اقامت در آنجا می مانند./س

گزارش از :آذر عسکرپور

برچسب ها: گزارش ، خبربافت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.