سردار میریان با اشاره به تهدیدات اخیر صهیونیست‌ها مبنی بر حمله به ایران گفت: تحقق و عملی شدن این تهدیدات، روند زوال و نابودی اسرائیل را تسریع می‌کند.

 به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار سیدمرتضی میریان جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس ضمن اشاره به برخی از علل و عوامل شروع جنگ تحمیلی بر علیه ملت ایران، اظهار داشت: جنگ تحمیلی شامل یک سری از علل آشکار و یک سری علل پنهان است که عوامل آشکار آغاز جنگ را می‌توان در منافع رژیم بعث و قدرت طلبی صدام جست و جو کرد.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه علل پنهان آغاز جنگ را محتوای انقلاب اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: هنگامی که جمهوری اسلامی با شعار «نه شرقی، نه غربی» حرکت خود را در راستای متزلزل ساختن ارکان ساختاری بلوک غرب و شرق آغاز کرد و با از بین بردن منافع آنان در ایران به دنبال معرفی گفتمان جدیدی با نام انقلاب اسلامی با محور عدالت به جهانیان برآمد، از اینرو طبیعی است که ابرقدرت های غرب و شرق به صورت یکپارچه به مقابله با این گفتمان بپردازند.

میریان ممانعت و به تاخیر انداختن حرکت بیداری در کشورهای اسلامی تحت حاکمیت استعمار را علت همسویی و انگیزه بالای شرق و غرب در مقابله با انقلاب اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: هراس استعمارگران از فراگیر شدن خواسته‌های ملت ایران، همچنین بسط و توسعه یافتن آنها به ملل تحت سلطه بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهمترین علل ایجاد اتفاق نظر شرق و غرب بر علیه انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به بخش دیگری از علل آغاز جنگ تحمیلی اظهار داشت: نارضایتی حقوق عراق از قرار داد 1957 از نگاه صدام از جمله عبور و مرور کشتی‌ها در اروند رود، امتیازات جزایر تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی، همچنین منافع اقتصادی، مورد اعتراض صدام و دست مایه‌ای برای شروع تنش‌ها و درگیری‌ها بود.

میریان افزود: در واقع عوامل پنهان دیگری نیز وجود داشت که بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر برای صدام محسوب می‌شد که این عوامل را می‌توان در دوران حضور امام خمینی (ره) در عراق مشاهده کرد بدلیل حضور 15 ساله حضرت امام (ره) در عراق و کادرسازی بسیار خوب ایشان از روحانیون و مردم شیعی، صدام از ظهور انقلاب اسلامی در این کشور به شدت در هراس بود و چون احتمال انقلاب اسلامی حس می‌شد صدام با راه‌اندازی جنگ بدنبال ایجاد کینه واختلاف بین دو ملت ایران و عراق در دراز مدت بود.

وی با بیان اینکه تحرکات مناطق مرزی عراق با ایران قبل از وقوع جنگ کاملاً مشهود بود و علی رغم اعلام گزارشات و هشدارهای مکرر به بنی صدر متاسفانه این هشدارها جدی گرفته نمی‌شد، گفت: صدام نیز با سوءاستفاده از این موقعیت و با پشتیبانی و حمایت غرب و شرق آمادگی بسیار بالایی را به منظور حمله به سرزمین ایران کسب کرده بود.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: تانک‌های T55 ، T72 ، T62 در ابتدا و در ادامه تانک‌های T72M و T72S همچنین نفربرهای برزیلی، هواپیماهای میراژ، سوپراستانداردهای فرانسوی، توپ‌های اطریشی، آواکس‌های آمریکا، تشکیل اتاق جنگ توسط تمام کشورهای عضو ناتو و ارائه تحلیل‌های جنگی از جمله حمایت‌های غرب و شرق از رژیم بعث عراق برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران بود.

وی با مقایسه توانمندی‌های نظامی ایران در دوران دفاع مقدس با شرایط فعلی اظهار داشت: در ابتدای جنگ، با وجود تحریم‌های گسترده، کاستی‌های زیادی در خصوص تجهیزات و مهمات دیده می‌شد اما امروز 100 درصد تجهیزات مورد نیاز ما در داخل تامین می‌‌شود که این نشان از خودکفایی کامل دفاعی دارد و نشأت گرفته از ابتکارات رزمندگان در شرایط سخت و محدودیت‌های دوران دفاع مقدس است.

میریان با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص کسب آمادگی در جنگ نرم اظهار داشت: در جنگ نرم نیز تیزهوشی و ذکاوت مردم نقش بسیار زیادی دارد و می‌بایست برای مقابله با آن جنگ که صحنه‌ای بسیار پیچیده دارد آمادگی لازم را کسب کنیم و به مقابله با آن بپردازیم.

وی ضمن اشاره به دستاوردهای هشت ساله دفاع مقدس گفت: اعتقاد و ایمان، خودباوری، امید به عنایت الهی و بن بست شکنی رزمندگان از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دفاع مقدس است.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه همچنین با برشمردن تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های دنیا گفت: انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر خدامحوری توانست الگوئی جامع و عدالت خواه را به جهانیان ارائه کند و خط بطلانی بر انقلاب‌هائی که بی‌خدائی را ترویج می‌کردند کشید و اگر امروز با گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نام و عکس امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) در دستان مردم جهان قرار دارد، این مهم به برکت انقلاب اسلامی ایران و خدایی بودن آن صورت گرفته است.

وی رفتار اخیر صهیونیست‌ها مبنی بر تهدید نظامی ایران را شبیه به رفتار ترسوهایی دانست که برای عبور از کوچه تاریک «سوت» می‌زنند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تجاوز به هیچ کشوری نیست، اما پاسخ ما به هرگونه تجاوزی قاطع خواهد بود و در صورت حمله نظامی صهیونیست ها به طور قطع آرزوی ما مبنی بر نابودی اسرائیل رقم خورده و روند زوال این رژیم جعلی تسریع خواهد شد.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه در پایان، عملیات‌های نیروی زمینی سپاه در مناطق شمال غرب و جنوب شرق را نمایش اقتدار جمهوری اسلامی در برقراری امنیت مرزهای سرزمینی خود توصیف و تاکید کرد: در زمانی که نیروهای نظامی آمریکا در تقابل با گروهک‌های تروریستی عاجز مانده‌اند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای عملیات‌های غرور آفرین غرب و شرق کشور درسی فراموش نشدنی به کسانی که فکر تجاوز به این آب و خاک را داشتند داد، بگونه‌ای که اربابانشان حساب کار خود را کردند.

انتهای پیام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار