يک روزنامه فرانسوي نوشت گونتر گراس نويسنده آلماني با قدرداني از عامل افشاي زرادخانه هسته اي اسرائيل خشم اين رژيم را برانگيخت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ روزنامه لوفيگارو در شماره امروز خود در اينترنت نوشت : گونتر گراس بار ديگر براي مطرح کردن خود عليه اسرائيل تحريک آفريني کرد.
برنده آلماني جايزه نوبل ادبي در مجموعه جديد اشعارش موسوم به «ناپايدار» مردخاي وانونو افشا کننده زرادخانه هسته اي اسرائيل را به يک قهرمان تشبيه کرد.
گراس هشتاد و چهار ساله مردخاي وانونو را که به جرم افشاي برنامه هسته اي اسرائيل به خيانت متهم شد به عنوان يک «قهرمان و الگو» معرفي کرد.
وي همچنين از اينکه وانونو از يهوديت روي گردانده و با يک زن مسيحي ازدواج کرده است ابراز خشنودي کرد.
مردخاي وانونو پنجاه و هفت ساله و تکنسين سابق نيروگاه هسته اي ديمونا در صحراي نگو ، به جرم افشاي اسرار هسته اي اسرائيل در روزنامه لندني ساندي تايمز ، بيش از هجده سال از عمر خود را در حبس ، از جمله يازده سال در انزوا گذراند. افشاگري هاي او باعث شد ارزيابي هايي از تعداد کلاهک هاي هسته اي دولت اسرائيل صورت گيرد و در عين حال سياست «ابهام هسته اي» که دولت اسرائيل در پيش گرفته بود زير سوال برد.
وانونو اجازه ندارد خاک اسرائيل را ترک يا اينکه با خارجي ها ديدار کند.گونتر گراس درباره او نوشت : اين يعني قهرمان که اميد داشته با گفتن واقعيت به کشورش خدمت کند. اسرائيل با مسخره کردن شعر شاعر آلمان اعلام کرد : اين شعر بيشتر شبيه به يک دادخواهي است.
در ماه آوريل گذشته گونتر گراس با انتشار شعري در روزنامه زوددويچ زايتونگ تاکيد کرده بود که اسرائيل با اعلام حمله پيشگيرانه به ايران صلح جهاني را تهديد مي کند. پس از آن دولت اسرائيل او را ممنوع الورود اعلام کرد.
از سوي ديگر وانونو که نااميد از امکان خروج از کشور است اظهار داشت «خوشحال مي شوم که از وزارت کشور اسرائيل عنوان عنصر نامطلوب دريافت مي کردم تا بدين طريق اسرائيل مرا بيرون کند».
اين دانشمند هسته اي تصريح کرد : بسيار خوشحال مي شوم که در ليگ گونتر گراس باشم و با او در تحريک آفريني عليه اسرائيل همدلي کنم.

اين جاسوس اسرائيلي که حاضر نيست به زبان عبري صحبت کند با زبان انگليسي صحبت مي کند و افتخار مي کند که در دوران حبس زندانبانان خود را مجبور مي کرده است که موسيقي واگنر گوش کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار