نشست شوراي همکاري خليج فارس در حالي برگزار شد که حکام مستبد و سرسپرده عرب که سال‌ها يا چراغ سبز اربابان آمريکايي خود تصدي و تجاوز را به حقوق مردم روا داشته‌اند، نه تنها هيچ تاثيري در پيشبرد اهداف شومشان ندارند، بلکه بيش از پيش چهره واقعي‌ خود را براي جوامع جهاني نمايان خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، شوراي همکاري کشورهاي عرب خليج فارس که با نام کوتاه شوراي همکاري خليج فارس هم خوانده مي‌شود بلوک تجاري‌‌اي است که شامل کشورهاي عرب- خليج فارس است و اعضاي آن اهداف تجاري و اجتماعي مشترکي را پيگيري مي‌کنند.

 اين شورا در 25 مه 1981 ميلادي و با هدف مقابله با آنچه که اين کشورها آن را خطر انقلاب اسلامي مي‌ناميدند تشکيل شد از جمله اهداف کشورهاي عضو رسيدن به واحد پولي مشترک تا سال 2010 بود، در حال حاضر شش کشور عربستان، امارات متحده عربي،‌ بحرين، کويت، عمان، قطر عضو اين شوراي همکاري هستند.

کارکرد اوليه آن، اتحاد کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و همچنين حمايت همه جانبه از رژيم بعث عراق بود و تحت نام جعلي مجلس التعاون الدول الخليج العربيه تاسيس شد.

براساس اين گزارش، شوراي همكاري خليج فارس در حال حاضر به دليل برخورداري از جايگاه استراتژيک در  خاورميانه و ثروت‌هاي عظيم طبيعي، جبهه‌اي مهم و بانفوذ در جهان عرب محسوب مي‌شود که تصميماتش مي‌تواند بر روند جريانات مختلف در خاورميانه تاثير گذار باشد، به رغم اينکه ايران و عراق در حوزه خليج فارس هستند؛ اما اين دو کشور در شوراي همکاري خليج فارس عضو نيست.

به گفته مقامات اين شورا موضوع عضويت يمن در شوراي همکاري خليج فارس مورد بحث و بررسي مقامات اين شورا قرار دارد و اين کشور اميدوار است تا سال 2016 به شورا بپيوندد. مهمترين هدف از تاسيس شوراي همکاري خليج فارس اتحاد، هماهنگي و تقويت هرچه بيشتر روابط ميان 6 کشور عضو اين شورا عنوان شده است.

 اين شورا به تدريج توانست نقش پر رنگ خود را در منطقه و جهان بدست بياورد و بر جريانات و تحولات منطقه تاثير بگذارد تحولات سياسي اواخر دهه 60 و 70 نقش مهمي در روابط بين الملل و بويژه روابط در منطقه خليج فارس گذاشت.

*شوراي همكاري خليج فارس، عامل نفوذي آمريكا

با توجه به اينه هدف اصلي اين شورا استحکام روابط ميان کشورهاي شيخ نشين حوزه خليج فارس است از اين شورا مي‌توان به عنوان يک سازمان منطقه‌اي ياد کرد، ضمن اين كه روابط تمامي اعضاي اين شورا به آمريکا نزديک است و مي‌تواند عامل اهداف شوم آمريکايي در خاورميانه باشد.

اهداف شوراي همکاري خليج فارس شامل، بررسي تحولات منطقه‌اي و ارزيابي امور سياسي در حوزه خليج فارس و خاورميانه،  ايجاد قوانين جامع مشترک در زمينه امور اقتصادي، مالي، تجارت،  تقويت روابط هرچه بيشتر ميان مردم کشورهاي عضو اين شورا، شوراي همکاري خليج فارس از ارگان‌هاي اصلي شوراي عالي، شوراي وزرا و دبير کل تشکيل شده است.

 شوراي عالي بالاترين مرجع در شوراي همکاري است و شامل سران و رهبران دولت‌هاي عضو مي‌شود که رياست آن براساس حروف الفباي اسامي کشورهاي عربي و به صورت گردشي است.

جلسات شوراي عالي که به طور منظم سالي يکبار و در محدوده جغرافيايي کشورهاي عضو برگزار مي‌شود وظيفه تحقق اهداف شوراي همکاري، اصلاح منشور شورا،‌ تصويب بودجه شورا، انتصاب دبير کل، تنظيم سياست‌هاي عالي‌تر شوراي همکاري و بررسي پيشنهادها و گزارش‌هاست.

محل دائمي دبيرخانه شورا در رياض قرار دارد، دبيران کل سابق شوراي همکاري خليج فارسشامل؛ عبدالله بشاره (گويت) از 1981 تا 1993، فهيم بن سلطان القيسمي (امارات) از 1993 تا 1996، جميل بن ابراهيم الحو جيلان (عربستان) 1996 تا 2002، عبدالرحمان بن حمد الصطيه (قطر) از 2002 تا هم اکنون دبير کل فعلي شوراي همکاري خليج فارس است.


*جزاير پارسي در خليج هميشه فارس

حاکميت ايران بر جزاير سه گانه ابوموسي، تنب کوچک، بزرگ ريشه در دوره امپراتورهاي  ماد، هخامنشي،  اشکاني و ساساني دارد.

در اين دوران نظم و امنيت ايراني بر سراسر اين پهنه آبي خليج فارس و جزاير آن حکم فرما بود. جزاير سه گانه در سال 1908 به طور کامل تحت اشغال بريتانيا به عنوان قيم رسمي امارات متصالجه درآمد تا سال 1971 هيچ يک از دولت‌هاي وقت ايران اين اشغال را قبول نداشته و ابوموسي به همراه تنب کوچک و بزرگ در تقسيمات کشوري ايران قرار داشتند.

در سال 1971 پس از توافق ايران و بريتانيا و پيش از خروج نيروهاي نظامي بريتانيا از منطقه و تاسيس کشور امارات متحده عربي، ابوموسي به همراه دوتنب پس از نزديک به 70 سال شکايت‌هاي مداوم دولت ايران عليه اشغال گري بريتانيا سرانجام به ايران بازگردانده شد. اکنون پس از گذشت 70 سال از مالکيت قاطع ايران بر اين جزاير سه گانه کار شکني‌هاي لابي صهيونيستي و آمريکا در شوراي همکاري خليج فارس بار ديگر به صورت حجمه‌هايي بي پايه و اساس سر برآورده است که اين سناريوي جديد براي رسانه‌هاي تحت کنترل غرب است اذهان بيدار جوامع جهاني بر اين امر واقفند که رسالت مالکيت ايران بر اين جزاير مقوله‌اي خلل ناپذير است و اين مالکيت به صورت هميشگي تداوم خواهد داشت. و ادامه اين مالکيت خط بطلاني خواهد بود بر نظريات مضحک عروسکان خيمه شب بازي کاخ سفيد.

*ادعاهاي بي اساس شوراي همکاري خليج فارس در مورد فعاليت هسته‌اي ايران

در پي ادعاهاي بي اساس شوراي همکاري خليج فارس سخنگوي وزارت امورخارجه فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را کاملا شفاف و صلح آميز در چارچوب قوانين و کنوانسيون‌هاي بين المللي و مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد و افزود: سردمداران دولت ايات متحده آمريکا همواره با فضا سازي منفي و ايجاد ابهام در افکار عمومي جهاني درصدد کار شکني در روند مذاکرات جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 و مقابله با ملت ايران در مسير دستيابي به حقوق مسلم خود بوده‌اند.

همچنين رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در اين زمينه خاطرنشان كرد: درک غير صحيح از شرايط و تحولات منطقه‌اي از سوي برخي کشورها و دخالت‌هاي نابجا و سودجويانه آمريکا در منطقه دو عامل عمده و بي ثباتي و نا امني در منطقه خليج فارس به شمار مي‌روند.

"انتهاي پيام"/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۱
از مطالب جالبتون بسیار متشکرم.
احسنت به اندیشه گردآورنده این گزارش
آخرین اخبار