استعمال دخانیات و سیگار دشمن شماره یک ایمپلنت های دندانی است

دکتر امیررضا رکن،  قائم مقام دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی ICOI در منطقه خاورمیانه با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان برای داشتن ایمپلنت های بادوام تر به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: استعمال دخانیات و سیگار کشیدن برای ایمپلنت های دندانی بسیار مضر است از این رو کسانی که روزانه بیش از 10 نخ سیگار استفاده می کنند کاندید مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نیستند.

وی  با بیان این که کاشت دندان یک درمان مولتی فاکتوریال است، ادامه داد: بنابراین برای داشتن یک ایمپلنت دندانی موفق باید به عوامل متعددی چون مبتلا نبودن به بیماری های سيستميك چون دیابت، ابعاد (طول و قطر) و کیفیت استخوان فک، بافت لثه و بیماری های آن به عنوان بافت نگهدارنده و... توجه کرد.
 
وی با اشاره به این که در ایمپلنت های دندانی برخلاف دندان های طبیعی مساله پوسیدگی دندان مطرح نیست، افزود: در فلز به کار رفته در ایمپلنت های دندانی (تیتانیوم) بحث خوردگی مطرح نیست اما افرادی با ایمپلنت های دندانی استعداد بیشتری برای ابتلاء به بیماری های لثه دارند از این رو این افراد باید با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و ویزیت دندانپزشک هر سال دوبار مراقب دندان های کاشته شده باشند.

رکن تصریح کرد:ایمپلنت های دندانی برای افرادی با عادت دندان قروچه نمی تواند درمان مناسبی برای دندان های از دست رفته باشد، همچنین طول عمر مشخصي براي ایمپلنت های دندانی نميتوان مشخص نمود ولي مطالعات متعددي حاكي از اين است كه ميزان موفقيت اين درمان پس از ده سال حدود ٩٠ درصد است.

اين جراح لثه در خصوص استفاده از سلول های بنیادین در درمان دندان های از دست رفته نیز یادآور شد: امروزه ثابت شده که از سلول های بنیادین ميتوان در تولید بافت های از دست رفته از جمله دندان استفاده نمود اما این موضوع هنوز در حد رویا و آرزوست و نمی توان انتظار داشت که تا 2 سال آینده برای بازسازی دندان های از دست رفته از این تکنیک استفاده کرد.
 
وی خاطرنشان ساخت:نخستین کنگره بین المللی ICOI در منطقه خاورمیانه  برای اولین بار با حضور شماری از اساتید و سخنرانان برجسته ایرانی و همچنين صاحب نظران زیبایی و ایمپلنت از كشورهاي آمريكا، كانادا، ايتاليا، مصر و تركيه  25 الي 28 مهرماه جاري در مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار