يكي از دلايل افزايش ترافيك طي سالهاي اخير در شهر تهران عدم همكاري مردم در استفاده از وسايل نقليه عمومي و تك سر نشين شدن خودروهاي شخصي است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، زماني شهر تهران پر از كالسكه و اسب و گاري بود و خيابون هاي اون جز رنگ خاك رنگ ديگه اي به خود نديده بود اما پس از اختراع خودرو بود كه يواش يواش خيابون ها نيز آسفالت شدن و ماشين هم شد جز وسايل نقليه ضروري براي خانواده ها...
كم كم شهر شلوغ شد آنقدر كه خانواده ها تصميم گرفتند به جاي داشتن يك ماشين از دو يا حتي سه ماشين براي راحتي خودشون و فرزندانشون استفاده كنند و هيچ كس فكر نمي كرد كه تهران هم مثل همه آدم ها واسه خودش ظرفيتي داره...
يكي از معضلات جوامع بزرگ وجود ترافيك هاي سنگين و كاهش سرعت تردد در سطح شهره، ترافيكي كه نه بالاي شهر ميشناسه و نه پايين شهر، نه خيابان پهن و نه خيابان باريك، انگار هيچ چيز روي كاهش اون تاثير نداره و قرار نيست هيچ تدبيري براي وضعيت نا به سامان ترافيك اون هم توي شهر بزرگي مثل تهران انديشه بشه.
طي سالهاي اخير هر روز با افزايش جمعيت شاهد افزايش خودرو و به دنبال آن افزايش ترافيك در پايتخت بوديم.
ترافيكي افسار گسيخته كه هيچ تدبيري برايش كار ساز نبوده...
گذشته از افزايش مهاجرت هموطنان از شهرهاي كوچكتر با هدف پيدا كردن كار و داشتن امكانات به پايتخت شاهد افزايش تمايل خانواده ها به ويژه خانواده هاي مرفه در داشتن دو يا چند خودرو براي راحتي بيشتر و در نهايت تك سر نشين شدن بسياري از خودرو هاي شخصي كه شايد هيچ الزامي بر وجود آنها در خيابان نيست بوديم.
با آنكه چند ساليست اجراي طرح ترافيك و زوج  و فرد شدن تردد خودروها در مناطق مركزي شهر به اجرا درآمده است ولي باز هم شاهد هجوم خودروها و موتورسيكلت ها در اين مناطق هستيم چه برسد به خيابان هايي كه سهمي از اين طرح ندارند.
ترافيك تهران آنقدر سنگين شده كه گذشته از ساعتها پشت چراغ قرمز ماندن و زمان را از دست دادن باعث آزرده خاطر شدن اعصابمان بر سر بوق ها و صداهاي ناهنجاري كه صاحبان خودروها به وجود مي آورند نيز مي شود.
چند ساليست كه ترافيك امان شهروندان تهراني را بريده و البته كم كم به شهرهاي نزديك خود هم در حال انتقال است.
گويي خودروها تهران را در خود بلعيده اند.
حتي گران شدن بنزين و قطعات يدكي خودرو و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومي و ترويج فرهنگ دوچرخه سواري نيز در كاهش ترافيك كار ساز نبوده است.
از طرفي تهران آنقدر بزرگ  شده كه دسترسي خيابان ها سخت شده و مردم نيز ترجيح مي دهند به جاي استفاده از دوچرخه و پياده روي از وسايل نقليه شخصي استفاده كنند دريغ از آن كه با اين كار نه تنها به خود بلكه به ديگران و محيط زيست نيز آسيب مي رسانند و سلامتي و شادابي شهر و همشهريان را با اين سرو صدا و الايندگي به خطر مي اندازند.
حضور اين خودروها انقدر هواي شهرمان را آلوده كرده كه در سال گذشته تنها تعداد انگشت شماري روزهايي با هواي پاك را پشت سر گذاشته ايم.
علي رضا پور محمدي كارشناس ترافيك دراين رابطه مي گويد: افزايش ترافيك در پايتخت باعث بروز مشكلات زيادي طي سالهاي اخير شده است كه البته اين وضعيت در سال تحصيلي و با بازگشايي مدارس دو چندان نيز مي شود.
شب هاي عيد و ماههاي عزاداري نيز باز شاهد تشديد اين وضعيت هستيم و  متاسفانه هر چه مسئولين سعي مي كنند با گسترش وسايل نقليه عمومي و فرهنگ سازي اين وضعيت را سامان بدهند مردم آنطور كه بايد همكاري لازم را  ندارند و بيشتر ترجيح مي دهند از وسايل نقليه شخصي استفاده كنند.
تنها در مسير هايي كه تردد وسايل نقليه عمومي ممكن است استفاده از وسايل نقليه عمومي افزايش پيدا مي كند مانند خط تندرو راه آهن تجريش.
مردم بايد خودشان نيز به فكر آسايش و امنيت شهرشان باشند.
افزايش خودرو باعث بروز تصادفات بيشتر نيز مي شود چرا كه خيلي ها براي فرار از ترافيك وارد حريم عابران پياده شده و يا خلاف جهت خيابان حركت و يا از چراغ قرمز عبور مي كنند و حتي قانون شكني هاي ديگري را نيز براي زودتر رسيدن به مقصد انجام ميدهند دريغ از اين كه همين قانون شكني ها مي تواند باعث بروز اتفاقات ناگواري شود.
اگر خانواده ها با برنامه ريزي درست در استفاده از وسايل نقليه  خود كمتر به صورت تك سرنشين وارد خيابان ها شده و بيشتر از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند مطمئنا شاهد كاهش ترافيك در شهري كه  حدالقل دو برابر ظرفيتش خودرو در خودش گنجانده خواهيم بود./ز
برچسب ها: ترافیک ، مردم ، تک سرنشین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار