فیلم / مجسمه دردسرساز

نصب مجسمه حيدر علي اف رئيس جمهور پيشين جمهوري آذربايجان در خياباني در پايتخت مکزيک با تعجب و اعتراض شهروندان مکزيکوسيتي همراه شده است.

به گزارش گروه چند رسانه ای باشگاه خبرنگاران، جمهوري آذربايجان با صرف هزينه پنج ميليون دلاري براي نصب مجسمه حيدر علي اف و يادبود کشته شدگان جنگ قره باغ در پايتخت مکزيک تلاش داشت تا چهره و شهرتي براي خود ايجاد کند که اين تلاش ها با اعتراضات فعالان حقوق بشري در مکزيکو سيتي بي ثمر ماند.
در خيابان مشهور «رفورما» در پايتخت مکزيک مجسمه اي تمام قد از حيد علي اف با نام« بنيانگذار ملت» نه خيلي دور از مجسمه هاي مهاتما گاندي، آبراهام لينکلن و ديگر قهرمانان ملي مکزيک نصب شده است که شهروندان مکزيکي از کنار آن با تعجب و اخم رد مي شوند.
بر روي مجسمه برنزي حيدر علي اف  نوشته شده است « نمونه اي درخشان از وفاداري به سرزمين مادري» و « وفادار به ايده آل هاي صلح جهاني».
اين مجسمه که در اواخر آگوست در خيابان رفورما نصب شده است علي اف را نشسته بر صندلي اي برنزي نشان مي دهد که در مقابلش نقشه مرمري سفيد جمهوري آذربايجان قرار داده شده است.
حيدر علي اف رئيس حزب کمونيست آذربايجان در دوران اتحاد جماهير شوري بود و از سال هزار و نهصد و نود و سه تا سال دو هزار و سه رئيس جمهور، جمهوري آذربايجان شد.
معترضان مي گويند، مجسمه علي اف که مخالفانش را سرکوب مي کرد، نبايد در خياباني نصب شود که مزين به مجسمه هاي قهرمانان داخلي و خارجي است.
هفته گذشته در مقابل اين مجسمه تظاهراتي برپا شد و معترضان فرياد زدند « از شر ديکاتورها خلاص شويم».
دانيل گرشنسون يکي از اين فعالان حقوق بشري است که در تظاهرات هفته پيش شرکت کرده بود، مي گويد: معلوم است آنها يک کارگاه از اين چيزها جايي در اين اطراف دارند.
هومرو آريخيس فعال و نويسنده مکزيکي اين مجسمه را  رئاليسم اجتماعي دوران متعلق به اتحاد جماهير شوري مي داند و مي گويد، به نظر مي رسد که آنها يک ديکتاتور را از مريخ به اينجا آورده اند.
آيا قرار است مکزيک مکاني براي مجسمه هاي ديکتاتورها مرده باشد، نفر بعدي کيست، هيتلر، استالين؟
اين اولين بار نيست که تلاش هاي اين چنيني جمهوري آذربايجان با مخالفت هايي روبرو شده است. ميزباني مسابقات آواز يورو ويژن و ميزباني جام جهاني فوتبال دختران  با مخالفت ها و اعتراضات فعالان حقوق بشري مواجه شده است.
ايلگار مختاروف سفير جمهوري آذربايجان در مکزيک مي گويد جمهوري آذربايجان توجه ويژه اي به مکزيک دارد زيرا مکزيک از اولين کشورهايي بود که پس از استقلال آذربايجان اين کشور را به رسميت شناخت.
وي گفت: اين مجسمه  قرار نيست شهرت کسي را بهبود ببخشد، زيرا درک جهان از حيدر علي اف به اين چيزها نياز ندارد.
مجسمه ديگري از آذربايجان در پارک «تلاکسکواگدر» در مرکز شهر مکزيکوسيتي واقع شده است و حادثه مرگ صدها آذربايجاني در روستاي «خوجالي» در جنگ قره باغ را به تصوير کشيده است.
اين مجسمه در مکاني واقع شده است که پيش از اين مرکز تحقيقات و شکنجه پليس بوده است.
واقع شدن دومين مجسمه آذربايجاني در چنين مکاني باعث شده که معترضان خواستار تغيير اين مجسمه و قرار دادن مجسمه يادبود قربانيان خشونت هاي پليس باشند.
دفتر مارسلو ابرارد شهردار مکزيکوسيتي که موافقت کرده بود تا در ازاي پذيرش کمک مالي اين مجسمه ها را نصب کند و در مراسم نصب هر دو مجسمه شرکت کرده بود، تاکنون به اين اعتراضات پاسخي نداده است.
در مراسم نصب مجسمه حيدر علي اف، شهردار مکزيکو سيتي با تشکر از آذربايجان گفته بود تاکنون چنين سرمايه گذاري از هيچ کشور خارجي در شهرداري مکزيکو سيتي جذب نشده بود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار