وزير اقتصاد و امور دارايي در پاسخ به اين سوال که در خصوص تعيين تکليف پرونده 22 نفر اخلالگر ارزي اظهار داشت: آنچه که مسلم است به هيچ عنوان دستگاه هاي مربوطه بيکار ننشسته و با تمام قوا و استفاده از تمام ابزارها و رصد شرايط فعلي بازار دنبال برخورد با عاملان و مسببان شرايط فعلي بازار هستند و به طور حتم با آنها برخورد جدي مي کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و امور دارايي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو با بيان اين مطلب در خصوص آخرين تصميمات دولت براي شکسته شدن نرخ ارز در بازار آزاد گفت: بالاخره شبکه اطلاعاتي نقل و انتقال پول به دولت برمي گردد اما اين را باز مي گويم که ما به هيچ عنوان خالي از ضعف نيستيم ولي خار چشم ديگران هم نيستيم، يک موقع مي گوييد که کاستي وجود دارد به همين علت مسئولان مربوطه مانند رئيس کل بانک مرکزي، وزير اقتصاد و جهاد کشاورزي مي آيند براي حل معضل جلسه مي گذارند و دنبال راهکار مي گردند.

وي در پاسخ به اين سوال که در خصوص تعيين تکليف پرونده 22 نفر اخلالگر ارزي اظهار داشت: آنچه که مسلم است به هيچ عنوان دستگاه هاي مربوطه بيکار ننشسته و با تمام قوا و استفاده از تمام ابزارها و رصد شرايط فعلي بازار دنبال برخورد با عاملان و مسببان شرايط فعلي بازار هستند و به طور حتم با آنها برخورد جدي مي کنند.

ضمن آنکه بعد از فروکش کردن اتفاقات اخير به طور حتم سره از ناسره مشخص مي شود، اين در حالي است آنهايي که هيچ وقت مشکلات مربوطه را به زبان نياورده اند و فقط با خداي خود مطرح کرده اند تکليفشان با آنهايي که باعث ايجاد دامن زدن به آشفتگي بازار شده اند مشخص مي شود.

**بحث شکسته شدن مقاومت بازار جدي است

سخنگوي اقتصادي دولت در ادامه بحث موضوع بازار ارز اظهار داشت: برنامه اصلي دولت شکسته شدن مقاومت بازار آزاد ارز و ايجاد تعادل در اين بازار است که اين پرسش مطرح است آيا اين موضوع محقق خواهد شد يا نه؟ من از شما و رسانه ها مي خواهم که نگاهتان را به موضوع ارز دقيق تر کنيد چرا هميشه مي خواهيم ناخواسته اين نرخ هاي غيرواقعي را اعلام کنيم؟ چرا فقط اين روي آشفته بازار را مي بينيم؟ چرا روي ديگر بازار را که برنامه ايجاد ثبات از سوي دولت در آن مطرح است را نمي بينيم.

وي افزود: ما نبايد بازار موازي ارز را آنقدر علامت و بها بدهيم تا جايي که بازار رسمي مبادلات ارز ديده نشود.

وي عنوان کرد: پرسش من اين است که ما چگونه مي توانيم مقاومت بازار را بشکنيم بايد در جواب بگويم ما بايد در نظر بگيريم که يخ اين موضوع را آب کنيم به همين علت ساز و کارهايي براي شکسته شدن اين مقاومت در نظر گرفته شده که در آينده نزديک به طور حتم اين نرخ هاي موجود در بازار آزاد ارز شکسته مي شود، يکي از اين موارد که در 10 روز اخير اتفاق افتاده راه اندازي بازار مبادلاتي ارز است، اولين نکته اي که ما مي خواهيم جلوي آن گرفته شود بحث مبارزه با رانت خواري در بازار ارز است که موفق شديم با راه اندازي مرکز مبادلات ارزي در اين چند روز جلوي آن را بگيريم.

**حجم مبادلات در مرکز مبادلات ارزي از مرکز 100 ميليون دلار فراتر رفته است

سخنگوي اقتصادي دولت با بيان اينکه از زمان تأسيس مرکز مبادلات ارزي حجم مبادلات ارز رفته رفته افزايش چشمگيري داشته است اظهار داشت: هم اکنون حجم مبادلات در اين مرکز از مرز 100 ميليون دلار هم گذشته است به طوري که طبق گزارشي که به بنده اعلام شده در تاريخ 11 مهرماه حجم مبادلات در اين مرکز از مرز 100 ميليون دلار فراتر رفته است که اين نشان دهنده وجود شفافيت در اين مرکز و استقبال خوب فعالان اقتصادي از مبادلات ارزي اين مرکز بوده است.

در جنگ اقتصادي به هيچ عنوان حلوا پخش نمي کنند بازار ارز صف مقدم جنگ اقتصادي است به همين علت برنامه اول دولت حذف دست رانت هاي فعال در بازار ارز و در نهايت ايجاد تعادل در اين بازار است.

بخش دوم برنامه دولت تأمين نيازهاي اساسي مردم يعني تامين ارز براي کالاهاي اساسي است که در اين راستا براي اولويت هاي اول و دوم ارز به نرخ مرجع بانک مرکزي و براي اولويت هاي 3 تا 5 براساس نرخ مرجع مرکز مبادلات ارزي در دستور کار قرار گرفته است.

**اولويت هاي 6 به بعد هم مجاز به دريافت ارز از مرکز مبادلات ارزي مي شوند

حسيني در ادامه در خصوص تامين ارز ساير اولويت ها گفت: از امروز با برگزاري جلسه مربوطه بعد از جمع بندي نهايي به اولويت هاي ششم به بعد نيز ارز به نرخ مرکز مبادلات داده مي شود.

ببينيد ما يکسري اطلاعات داريم در مورد وضعيت بازار ارز که دوستان ندارند، ما در اين شرايط دنبال چند هدف هستيم گام ديگر اطمينان از تأمين کالاهاي اساسي است که من امروز به شما مي گويم که از نظر تأمين کالاها و نيازهاي اساسي هيچ مشکلي وجود ندارد، ما مسئوليت تأمين کالاهاي اساسي را به وزارت صنعت و معدن سپرده ايم و از ابتداي سال اين وزارتخانه با کمک دستگاه هاي ذيربط اقدام به تأمين کالاهاي اساسي کرده است و به هيچ عنوان ارز با اين نرخ هايي که گفته مي شود قابل دوام نيست.

**دولت به هيچ عنوان از محل آشفتگي بازار ارز دنبال کسب درآمد نيست

حسيني ادامه داد: من از دوستان خواهش مي کنم بروند و مراجعه کنند به دستگاه هاي نظارتي مانند ديوان محاسبات و سازمان بازرسي و ببينند آيا در آمارهاي آنها ذکري از انتفاع مالي دولت از محل نوسانات بازار ارز قيد شده است؟

من نه به عنوان سخنگوي اقتصادي دولت و نه به عنوان وزير اقتصاد بلکه به عنوان خزانه دار دولت اين موضوع را تکذيب مي کنيم بالاخره ما اين دستگاه هاي نظارتي را داريم که کارشان نظارت بر فعاليت هاي دولت است.

اگر جايي اين دستگاه ها خطايي از دولت ببينند قطعا آن را تذکر مي دهند اما تاکنون هيچ تذکري از سوي اين دستگاه هاي نظارتي به دولت داده نشده است.

**برنامه ما حذف ارزش پول ملي نيست

وزير اقتصاد با تاکيد بر اين موضوع که ما به هيچ عنوان به دنبال کاهش ارزش پول ملي نيستيم اظهار داشت: دولت اصلا دنبال افزايش قيمت ارز نيست و تا به حال يک ريال ارز بالاتر از 1226 تومان نفروخته است، اولويت دولت تامين نيازهاي ارزي مشمولين بند 27 قانون بودجه سال 91 است، وقتي شما اسرار بر اين داريد که مي گوييد دولت تعمد و قصد دارد سيگنال به افزايش قيمت ارز در بازار مي دهد به همين علت من از آقاي ضرغامي مي خواهم تا مستندات مربوط به کنترل بازار ارز را ارائه کند.

**در کنار بازار ارز بايد ساير بازارها از جمله بورس نيز ديده شود

سخنگوي اقتصادي دولت اظهار داشت: ما نوسانات بازار ارز را مي بينيم اما بايد در نظر داشته باشيم که در کنار تحولات بازار ارز، بازار سرمايه و ساير بازارهاي مالي هم وجود دارد، ببينيد در مورد بحران اروپا که اتفاق افتاد يکي از موارد افت شاخص بازار سرمايه بود که در مورد ايران ما طي روزهاي اخير شاهد افزايش رشد شاخص ها در بازار سرمايه بوديم که به طور کلي اين شاخص ها 11 درصد رشد داشته است.

ضمن آنکه حجم معاملات رکورد 180 ميليارد توماني را زده است، پس چرا اين بازار به عنوان سنجش مورد بررسي قرار نمي گيرد، باز مي گويم شرايط فعلي بازار ارز کاملا مکاره است بالاخره حباب اين بازار شکسته مي شود اما بازدهي بورس جاي رشد بسيار دارد همانطور PB بازار سرمايه جاي رشد فراوان دارد.

**رشد صد درصدي جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 91

حسيني با تاکيد بر اين نکته که براساس آمار ارايه شده جذب سرمايه گذاري خارجي به مرز 80 ميليارد دلار رسيده است گفت‌: اين موضوع در حالي اتفاق افتاده است که صادرات غيرنفتي ما امسال در ماه هاي آغازين سال با کاهش روبرو بوده است که اين کاهش صادرات با اعمال تمهيدات لازم امروز به 4 درصد رسيده، در حال حاضر رقم صادرات بالغ بر 24 ميليارد دلار در مقابل 26 ميليارد دلار واردات است.

**تصويب پرداخت يارانه ارزي

سخنگوي اقتصادي دولت با رد شايعه پرداخت يارانه ارزي از محل نوسانات بازار آزاد ارز گفت: اين موضوع به هيچ عنوان صحت ندارد ضمن آنکه هيچ مصوبه اي در اين مورد وجود ندارد اگرچه پيشنهاداتي در خصوص افزايش رقم يارانه نقدي تاکنون مطرح شده اما باز تأکيد مي کنم که پرداخت يارانه ارزي به هيچ عنوان صحت ندارد.

وي در خصوص تاثير راه اندازي مرکز مبادلات ارزي بر روي کنترل بازار ارز عنوان کرد: وقتي اين بازار عملا راه اندازي شد در روزهاي اول جنبه هاي مديريتي و کنترلي آن بيشتر بود که با حرکت گام به گام با افزايش حضور نهادهاي پولي در اين مرکز شاهد رشد فعاليت هاي اين مرکز براي تامين نيازهاي ارزي اولويت هاي کالايي هستيم که با افزايش حجم کار مبادلات ارزي در اين مرکز اولويت هاي بيشتري از بخش کالا و خدمات تحت پوشش فعاليت هاي اين مرکز قرار مي گيرد.

امروز ما جلسه اي براي بررسي تعهدات ارزي بانک ها داريم که من هم به عنوان يکي از اعضا در اين جلسه مشورتي شرکت مي کنم آن چيزي که مدنظر ما مي باشد گسترش فعاليت اين بازار معاملاتي براي شکسته شدن نوسانات قيمت ارز در بازار آزاد است، ما دنبال تامين نيازهاي اساسي کالايي و خدماتي و نيازهاي اساسي مردم هستيم.

**ارز دانشجويي

حسيني در مورد تامين ارز دانشجويي اظهار داشت: همانطور که در گذشته هم گفته ام تامين ارز دانشجويي به دو دسته تقسيم مي شود، يکي براي دانشجويان بورسيه مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ديگري دانشجويان آزاد است که در خصوص دسته اول دانشجويان ارز به نرخ مرجع بانک مرکزي به آنها پرداخت مي شود و در خصوص گروه دوم ارز براساس نرخ مبادله اي ارز است که بانک مرکزي دستورالعمل هاي آن را به بانک هاي عامل براساس اخذ 1% کارمزد براساس کمتر از نرخ ارز مبادله اي ابلاغ کرده است.

در خصوص ارز بيماران مورد تأييد شوراي درمان نيز ارز براساس نرخ مرجع بانک مرکزي به آنها داده مي شود.

**ارز مسافرتي

حسيني درباره آخرين تصميمات تأمين ارز مسافران عتبات عاليات گفت: در اين خصوص بايد بگويم در حال حاضر تأمين ارز مسافران عتبات عاليات مانند گذشته ادامه دارد به طوري که در مورد حج تمتع بخشي از ارز را خود مسافران تأمين مي کنند براي خريد سوغات اما يکي از کارهاي بانک مرکزي تامين مخارج ارزي زائران حج تمتع است که تا به حال از سوي اين بانک انجام شده است.

ما براي مسافران عتبات عاليات براساس اولويت بندي ارز در اختيار آنها قرار مي دهيم.

سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به اين سوال که در صورت ناکارآمد بودن عملکرد مرکز مبادلات ارزي چه راهکاري در نظر گرفته شده است گفت: من مطمئنم که اين طرح به طور حتم يکي از موفق ترين طرح هاي به مرحله اجرا گذاشته شده است اگر اين طرح به طور جدي تقويت شود بازار عرضه ارز در کشور ساماندهي شده و قيمت ارز در اين بازار به يک تعادل مي رسد.

وي تصريح کرد:‌ ما نه کمبود ارز داريم و نه به دنبال جيره بندي ارز هستيم ما هيچ اعتقادي به ايجاد سياست پليسي براي پرداخت ارز نداريم، طرح راه اندازي مرکز مبادلات ارزي به طور حتم در مسير خوبي قرار مي گيرد اگر چه ممکن است کاستي هايي وجود داشته باشد که ما به دنبال رفع آن هستيم.

وي در پايان با تأکيد بر نقش جايگاه رسانه ها در انعکاس اطلاع رساني درست و شفاف گفت: چرا برخي از نهادها که وظيفه اطلاع رساني ندارند اقدام به راه اندازي شبکه هاي اطلاع رساني کرده اند، امروزه مردم بيشتر اطلاعات خود را از طريق رسانه ها دريافت مي کنند ما نبايد دنبال مطرح کردن نرخ هاي غيرواقعي بازار مکاره ارز از طريق رسانه ها باشيم مثلا عملکرد رسانه هاي غربي به گونه اي بوده که در زمان پخش راهپيمايي مردم اسپانيا اقدام به زيرنويس کردن و پخش قيمت ارز در بازار تهران کردند که اين کار باعث پيامک زدن اين خبر از سوي استفاده کنندگان از اين رسانه هاي غربي به ساير مردم حتي مسئولان اقتصادي شده است که اين کار باعث آشفتگي بيشتر بازار ارز شده است، من از رسانه ها که تاکنون اقدام به کمک مسئولان در غالب ارايه خبرهاي واقع بينانه از بازار ارز بوده اند تشکر مي کنم، اينکه چه زماني اين بازار مکاره قيمتش شکسته مي شود سوال بسيار سختي است امروز من به شما مي گويم ما بالاخره نرخ ارز را در بازار آزاد به تعادل مي رسانيم، ببينيد ما صرفا با يک مشکل اقتصادي که فقط ريشه آن اقتصادي باشد مواجه نيستيم، يک موقع شما با يک موضوع مواجه هستيد که ريشه اقتصادي ندارد لذا گسترش به روز اين بازار مبادلاتي به طور حتم نرخ بازار آزاد ارز شکسته مي شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۲:۴۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۱
درراستای همدردى اقتصادى همين بس كه اگرطرح هاى تيم اقتصادى نبود،ايران بدهكارترين كشورجهان بود.٢_اگرارزدولتى بيشتربه دارواختصاص نميافت مشكلات حوزه درمان بيشترميبود٣مبناى واردات كالاهاى مشابه مانند:مرغ،چاى،برنج براى ارزان كردن كالاى داخلى است تابه مصرف كننده فشارنيايدولى هزينه توليدكالاى ايرانى درنظرگرفته نميشود٤اگرقرارباشدقدرت خريدمردم علاج شودبايستى نرخ سودسپرده هاى كوتاه مدت روزشمارزيادميشدولى صداى وام گيرندگان بلندميشد٥ذخيره طلاوارزتوسط مردم درگذشته ازعلل افزايش قيمت ارزاست زيراتقاضابراى فروش ارزبالاست٦بورس ارزوطرح جمع آورى ارزمردم به سمت توليدبايدصورت گيردتاقيمت ارزواقعى شودكه اين امرمستلزم تصمیمات دولت ومجلس است.
آخرین اخبار