تقریباً نیمی از 5/17 میلیون مرگ سالانه ناشی از بیماری های قلبی عروقی در زنان است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: بنابراین لازم است زنان در مورد خطر بیماری قلبی عروقی و اقدامات حفاظتی برای خود و افراد خانواده آگاهی داشته باشند.

دکتر مرتضی پنجه شاهی با تاکید بر پیشگیری از بیماری قلبی عروقی در زنان و کودکان گفت: معمولاً افراد تصور می کنند بیماری قلبی عروقی بیماری مخصوص سالمندان و مردان است اما زنان و کودکان بیشتر در معرض این بیماری هستند.

 وی افزود: کودکان به دلیل اینکه در مورد کنترل محیط خود و انتخاب شیوه های زندگی برای قلب سالم، تصمیم گیرنده نیستند و والدین آن ها این مسئولیت را بر عهده دارند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

دکتر پنجه شاهی تصریح کرد: زندگی مدرن، کودکان را در معرض عوامل خطر سازی مانند رژیم غذایی خیلی کم کالری، رژیم های غذایی غنی از چربی های مضر و قند، فعالیت هایی مانند بازی های کامپیوتری که کم تحرکی را تشویق می کنند و در بعضی کشورها تبلیغات مشوق مصرف دخانیات یا محیطی که پر از دود سیگار بازدم افراد سیگاری است، قرار می دهد.

وی اظهار داشت: کودکان ارزشمندترین اعضای جامعه هستند و مراقبت از آن ها یک وظیفه است.

به گفته این کارشناس، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، قند خون بالا، مصرف سیگار، کاهش مصرف میوه و سبزی، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی است.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: با کنترل عوامل خطر اصلی شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی می توان از 80 درصد این مرگ های زودرس جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: جهت پیشگیری از این بیماری و مرگ ناشی از آن راهکارهای زیادی اندیشیده شده، از جمله نامگذاری آخرین یک شنبه سپتامبر هر سال میلادی به عنوان" روز جهانی قلب " که توسط بنیاد جهانی قلب در سال 2000 پیشنهاد شده است.

وی یادآور شد: هدف از بزرگداشت این روز اطلاع رسانی به افراد در مورد بزرگترین علت مرگ در دنیا (بیماری های قلبی عروقی) است.

دکتر پنجه شاهی اذعان داشت: ارتقاء و ترویج اقدامات پیشگیرانه منجر به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی است.

به گفته وی، انجام غربالگری های سلامتی، پیاده روی سازماندهی شده، برگزاری برنامه های دو  و آمادگی جسمانی، گفتگوهای عمومی در مورد قلب، داستان ها و تجربیات واقعی از افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی و نحوه درمان و کنترل آن و مسابقات ورزشی از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار