دو صنفی بودن ، مهمترین معضل مغازه داران خراسان جنوبی است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ فروشندگی از جمله مشاغل آزاد است که به دلیل استقلال شغلی ، بسیاری از جوانان و افراد میانسال جذب آن می شوند.

مهارت ، علاقه ، سرمایه اولیه و مدیریت هزینه های جاری و سود فروشندگی از جمله عواملی است که برای موفقیت در شغل فروشندگی و مغازه داری مهم است.

شغل فروشندگی زمانی برای صاحب مغازه درآمدزاست که سود حاصل از فروش اجناس بیشتر از هزینه های جاری این شغل از جمله اجاره بهای ملک تجاری و هزینه های آب و برق و دیگر هزینه های جاری باشد.

و اما در چند سال اخیر در خراسان جنوبی بویژه شهر بیرجند ، افزایش روز افزون اجاره بهای ملکهای تجاری ، و هزینه های حمل و نقل کالا از شهرهای تولید کننده کشور به خراسان جنوبی ، در آمد مغازه داران را پایین آورده و آنان را به این امر واداشته که خود را زیر چتر حمایتی دو یا چند صنف مختلف ببرند.

محمد اسدالهی یکی از مغازه داران بیرجندی می گوید : در آمد پایین فروشندگی سبب شده اکثر مغازه داران به غیر ملزومات حیطه شغلی خود ، ملزومات دیگری نیز به فروش برسانند.

وی اجاره بهای بالای مغازه ها را علت این امر می داند.

کاظمی دیگر فروشنده استان می گوید : بالارفته قیمت اجناس در چند سال اخیر ، فروش مغازه داران را پایین آورده که این فروش پایین ،جوابگوی اجاره های گزاف مغازه ها نیست و مغازه داران را مجبور به دوصنفی بودن می کند.

و اما یزدانشناس رئیس اصناف خراسان جنوبی در خصوص دوصنفی بودن مغازه ها می گوید : بازرسان اصناف همواره با این تخلف صنفی برخورد می کنند و در صورتی که مغازه داری به تذکر این بازرسان توجه نکند برای وی پرونده ای در مراجع قانونی تشکیل می شود که در این خصوص پارسال 42 پرونده و از آغاز امسال 10 پرونده در استان تشکیل شده است.

باید به این اندیشید که آیا واقعا برخورد های قانونی با مغازه داران دو صنفی می تواند این مشکل را برطرف کند ؟

یزدانشناس با اشاره به فعالیت 18 هزار واحد صنفی تولیدی ، خدماتی ، توزیعی و خدمات فنی در خراسان جنوبی ، عامل دیگری را علت دو صنفی بودن مغازه ها می داند و می افزاید : تعداد اصناف خراسان جنوبی با توجه به جمعیت استان از سطح استاندارد بیشتر است که سبب شده درآمد مغازه داران ناکافی باشد.

وی همچنین می گوید : این مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی کارخانجات تولیدی است که گریبانگیر واحدهای صنفی شده است.

معاون امور بازرگانی خراسان جنوبی هم عامل دیگری را در دوصنفی بودن مغازه ها معرفی می کند و می گوید : ضعیف بودن بخش کشاورزی استان سبب رکود اصناف خراسان جنوبی شده است.

کفاشی افزود : ضعف کشاورزی و خشکسالیهای 14 ساله خراسان جنوبی میزان اشتغال این بخش را پایین آورده و همین امر سب افزایش اصناف در خراسان جنوبی شده است.

البته در این بین معاون امور بازرگانی استان پیشنهادی کاربردی ارائه می دهد و می گوید : در آینده نزدیک با انتقال برخی صنوف بویژه صنوف آلاینده به حاشیه شهر ، مغازه داران این صنوف اجاره بهای کمتری خواهند پرداخت.

کفاشی همچنی در مورد مشکل تداخل صنفی استان هم گفت : حل این مشکل به عهده خود اصناف گذاشته شده است.

اما باید این سوال را از معاون امور بازرگانی پرسید که پس تکلیف آن دسته از اصنافی که جزء صنوف آلاینده نیستند چه می شود ؟ باید تا آخر این شغل همچنان اجاره بهای بالا پرداخت کنند و با سود کم ، دست به دامان صنفهای مختلف شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.