مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توسعه بیش از پیش مبارزه غیر شیمیایی در سطوح زیر کشت محصول گوجه فرنگی استان در سال جاری خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، کیا، با اشاره به آسیب هایی که توسط آفت مینوز گوجه فرنگی می تواند بر محصول تولید شده وارد شود گفت: مینوز برگ گوجه فرنگی یا بید گوجه فرنگی، از جدی ترین و مهمترین آفات گوجه فرنگی و سیب زمینی در دنیا به شمار آمده و از نظر اقتصادی، اهمیت مبارزه اصولی با آن دارای ارزش بسیار بالایی است.

وی با اشاره به این موضوع که خسارت این حشره روی محصول گوجه فرنگی با تولید مثل بالای آن ، می تواند از نظر اقتصادی بسیار پر اهمیت تلقی گردد افزود: این خسارت می تواند در صورت عدم مبارزه جدی، به 50 تا صددرصد کل محصول تعمیم یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان با اشاره به اینکه آفت مینوز گوجه فرنگی، بومی آمریکای جنوبی بوده و بخصوص در کشورهای آرژانتن، برزیل، بولیوی، ونزوئلا، اروگوئه، شیلی، اکوادور و پاراگوئه خسارات وارده توسط این آفت در سطح وسیع گزارش شده است گفت: این آفت درسالهای اخیر، از طریق نقل و انتقالات اندام های گیاهی میزبان، بخصوص گوجه فرنگی و سیب زمینی به کشورهایی مانند انگلستان، اسپانیا، فرانسه و شمال آفریقا مانند لیبی، مراکش، الجزایرو تونس و همچنین برخی از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، و اخیراَ کشور کشورهای همسایه ایران مانند کویت و بحرین توسعه و گسترش پیدا کرده است.

کیا با اشاره به این موضوع که این آفت خطرناک در استان های غرب، جنوب غرب و جنوبی کشور گزارش شده است گفت: این امر می تواند هشداری جدی برای تولید محصول گوجه فرنگی و صنایع فرآوری این محصول تلقی شود و کشاورزان و گلخانه داران تولید کننده گوجه فرنگی، باید بیش از پیش با روش های مدرن مبارزه و کنترل این آفت آشنا و بتوانند با تداوم بخشی به مبارزه اصولی، علاوه بر کاستن از میزان خسارت احتمالی این آفت به مزارع و گلخانه های زیر کشت، از آلوده سازی محیط زیست نیز با اعمال روش های بهینه موجود جلوگیری بعمل آورند.

وی ، نصب تله های نوری در سطح مزارع گوجه فرنگی توسط بهره برداران را نوعی مبارزه غیر شیمیایی ذکر نمود و افزود: این امر می تواند کاهش سریع جمعیت این حشره را بدنبال داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان با تاکید براینکه بهره برداران باید به طور جدی از خرید و انتقال نشاء آلوده این محصول خودداری نمایند گفت: در صورت مشاهده این آفت، سریعاً آن را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تابعه اطلاع تا بلافاصله، با اعزام اکیپ های کارشناسی امر مبارزه جدی و اصولی با آفت آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در تمامی شهرستان هایی که تولید این محصول به صورت عمده و به صورت جالیزی و گلخانه ای انجام می پذیرد و دوره های آموزشی برای آشنایی بیشتر بهره بردارن با روش های جدید مبارزه برگزار شده است گفت: بر اساس آمارهای موجود، سالانه بیش از 234 هزار تن از این محصول در مزارع آذربایجان شرقی حاصل می آید و شهرستان های مرند، ملکان و شبستر به ترتیب با 2500، 800 و 700 هکتار اراضی زیر کشت این محصول، بیشترین سطوح زیر کشت وجه فرنگی در استان را در اختیار دارند.

کیا با اشاره به اینکه گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از املاح و ویتامین ها در ارتقا ساز و کار بدن نقش بالایی را ایفا و روز بروز به میزان مصرف آن توسط اقشار مختلف مردم افزوده شده و می تواند در توسعه اقتصاد کشاورزی نقش مهمتری را داشته باشد گفت : سازمان جهاد کشاورزی تلاش دارد با آموزش مداوم بهره برداران، آنان را در امر مبارزه با آفات و پیش آمد های ناخواسته در امر تولید کمک و یاری نموده و توان آنان را در تولید محصول از نظر کمی و کیفی افزایش داده و زمینه لازم برای تولید محصولات سالمتر را در تمامی بخش هاتی کشاورزی مهیا نماید./س

 

برچسب ها: مبارزه ، آفت ، گوجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.