فلسطينيان شيلي که بزرگترين جامعه فلسطينيان خارج از کشورهاي عرب هستند، توانسته‌اند به يک طبقه نخبه با نفوذ در اين كشور تبديل شوند،

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ بيش از 100 سال است كه فلسطينيان مهاجر توانسته اند با يهوديان روابط دوستانه برقرار کرده و حتي يک باشگاه فوتبال نيز داشته باشند، اينها موفقيتهايي است که آنها نتوانستند در سرزمين اصلي خود بدست آورند.
سومين نشست سران آمريکاي جنوبي و کشورهاي عرب روز دوشنبه در ليما،پايتخت پرو، در حالي آغاز به کار کرد که تاريخ جامعه فلسطينيان شيلي ياد‌آور اين نکته مي باشد که شمار زيادي از مردم آمريکاي جنوبي از نژاد عرب هستند.
همچنين؛ هدف از اين نشست که محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني در آن شرکت نداشت، تقويت گفت و شنود سياسي و همچنين همکاري‌هاي  اقتصادي بين اين دو بلوک جغرافيايي دور از هم است.
در حال حاضر، شمار فلسطيني تبارهاي شيلي  به حدود 350 هزار نفر مي‌رسد و از آنجا كه  فلسطينيان هنگام مهاجرت به شيلي در اوايل قرن بيستم، گذرنامه امپراطوري عثماني را داشتند،  مردم شيلي اين گروه از فلسطينيان را «ترک» مي‌خوانند .
نسيم آلامو فلسطيني ساكن سانتياگو، مي‌گويد؛ "فلسطينيان در تمام بخشهاي شيلي حضور دارند، اما  بيشتر آنها از طريق تجارت توانسته اند ثروتي کلاني بدست آوردند."
به گفته وي؛ "فلسطينيان با فروختن همه  نوع اجناسي کار خود را آغاز کردند. آنها  مغازه‌اي نداشتند و  براي فروش اجناس خود  صدها کيلومتر پياده روي مي‌کردند و از ‌آنجا که زبان مردم شيلي را بلد نبودند، مجبور بودند همه کالاهايي را که داشتند نشان دهند."
اين گزارش مي افزايد؛ اولين عرب‌ها در اواسط قرن نوزدهم وارد شيلي شدند، اما موج اصلي مهاجرت اعراب که اکثريت آنها مسيحي بودند، به سالهاي 1900 برمي‌گردد که بيشتر مردم از مناطق بيت الحم ، بيت جلا و  بيت ساحور بودند.
 همچنين؛ دو  خانواده ثروتمند و مهم شيلي  يعني  خانواده هاي يارور  و سعيد   ، 10 درصد از اعضاي سناي شيلي، پابلو زالاکت شهردار سانتياگو و سرخيو خدو  رئيس اتحاديه ملي فوتبال اين کشور نيز فلسطيني‌تبار هستند.
ائو خنيو شاهوئان مدير مرکز مطالعات عرب دانشگاه شيلي، مي‌گويد؛ اين مهاجران  سطح فرهنگي بالا و همچنين تمدني كهن دارند و در مدتي کوتاه توانستند به يک طبقه نخبه در زمينه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي تبديل شوند.
 فعاليت در عرصه اقتصادي و تاريخ مهاجرت مشترک، فلسطينيان شيلي را به  برقراري روابط دوستانه با جامعه يهوديان سوق داد.
 شاهوئان در اين خصوص گفت؛ "مناقشه فلسطينيان با اسرائيل مناقشه با يهوديان نيست؛ بلکه مناقشه با  تاسيس حکومت اسرائيل است."
شيلي در سال 2011 در بيانيه‌اي که به برخوردهايي با جامعه يهوديان منجر شد، فلسطين را به عنوان يک  کشور آزاد و مستقل و داراي حاکميت  به رسميت شناخت، بدون آنکه به مرزهاي اين کشور اشاره‌اي کند.
يکي از بخش‌هاي مورد توجهي که  فلسطينيان شيلي در آن حضور يافته‌اند ، تاسيس باشگاه فوتبال حرفه ‌اي«دپورتيوو پالستينو» است . خورخه کورئا مدير اين باشگاه مي‌گويد؛ "اين تيم تنها تيمي است که در رقابت‌هاي فيفا شرکت مي‌کند و   آرم باشگاه و لباس بازيکنانش به رنگ‌ پرچم فلسطين است."
به گفته وي؛ "ابتدا باشگاه فقط بازيکنان عرب را به عضويت مي‌پذيرفت، اما مدتي بعد بر اساس قوانين برابري شيلي مجبور شد عضويت غير عرب ها را نيز بپذيرد و اکنون تنها روبرتو بيشارا مدافع اين تيم است که فلسطيني تبار مي باشد. با وجود اين،اين تيم هنوز مورد توجه فلسطينيان بوده چون تنها راهي است كه آنها را با مليت اصلي خود به جهانيان معرفي مي‌کند."
برچسب ها: موفقیت ، فلسطینیان ، شیلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار