جوانان و نوجواناني که بدون نظارت والدين با ورود به سايت‌هاي اينترنتي با يکديگر روابط دوستانه برقرار کرده و يا ازدواج مي‌کنند بيشتر مورد آسيب‌هاي روحي و رواني قرار مي‌گيرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ سال 1992 يا همان 1371 بود که نخستين بار اولين اتصال ايران به شبکه اينترنت به شکل امروزي صورت گرفت.
بعداز گذشت چند سال ورود اينترنت به کشور بود که يواش يواش چت کردن و ايميل زدن، بعداز اون پرسه زدن تو فيس بوک و فضاهاي مجازي شد عادت براي جونايي که براي پر کردن اوقات فراغتشون وارد اينترنت مي‌شدن و آروم آروم آشنايي‌هايي نديده و نشناخته و دروغ گفتن‌هاي هميشگي شد يه عادت و اصرار آدمهايي که خيلي کم پيش مي‌اومد که همديگر و ببينن اما با اين تصميم مي‌گرفتن که باهم بيشتر آشنا و يا حتي ازدواج کنن!
فرهاد عبدالهي جامعه شناس با اشاره به عواقب دوستيها و ازدواج‌هاي اينترنتي مي‌گويد: يکي از راه‌هايي که در بين جوانان براي پيدا کردن دوست يا همسر رايج شده روابط اينترنتي است که در جاي خود مي‌‌تواند بسيار خطرناک باشد.
متاسفانه يکسري از جوانان ما بدون کنترل و نظارت خانواده‌ها و با شعار امروزي شدن، وارد فضاهاي مجازي و اينترنت شده و به برقراري دوستي‌ها و روابط‌هايي مي‌پردازند که اکثر آنها با مشکل روبرو مي‌شوند.
در دوستي‌ها و ازدواج‌هايي که در فضاي مجازي رخ مي‌دهد روابط براساس عشق و بعد از آن براساس منطق است.
وي افزود: در اينترنت افراد بدون هيچ شناخت قبلي و يا حتي ديدن چهره يکديگر مدتي را با صحبت‌هاي محبت آميز و حتي دروغ سپري مي‌کنند و بعد از گذشت چند وقت ابراز علاقه مي‌کنند و قرار ملاقاتي با يکديگر مي‌گذارند و سپس بدون در نظر گرفتن صحت گفته‌هاي يکديگر و گذراندن مدت کوتاهي به بهانه آشنايي بيشتر وارد يک زندگي مشترک مي‌شوند و بعد از گذشت مدت زمان نه چندان طولاني تازه به اين موضوع پي مي‌برند که انتخابشان اشتباه بوده و آنطور که بايد نسبت به يکديگر شناخت کافي نداشته‌اند.
جواناني که به اين روش با يکديگر دوست شده و ازدواج مي‌کنند و در آخر نيز پيوندشان منجر به طلاق مي‌شود از نظر روحي دچار آسيب مي‌شوند و عواقبي را پشت سر مي‌گذارند که با کمي تفکر و دور انديشي مي‌توانستند مانع بروز آن شوند.
 اين جامع شناس در رابطه با سو استفاده‌هايي که در فضاي مجازي از سوي افراد سودجو رخ مي‌دهد اظهار داشت: علاوه بر ازدواج‌هاي ناموفق در اينترنت که خود يا افراد با يکديگر آشنا مي‌شوند يا از طريق سايت‌هاي همسريابي به هم معرفي مي‌شوند، افرادي هم هستند که در قالب دوستي، جذب نيروي کار، آشنايي قبل از ازدواج و ... مورد سو استفاده قرار مي‌گيرند که بيشترين اين طعمه‌ها زنان و دختران جواني هستند که با اعتماد به اين افراد در دام آنها گرفتار مي‌شوند.
اگر گذري در سايت‌هاي اينترنتي داشته باشيم با کمي جستجو کردن به سايت‌هايي بر مي‌خوريم که براي جذب نيروي کار، دوستي و تنها به جهت سو استفاده اقدام به شناسايي افرادي ساده لوح مي‌کنند.
غالب دختران و زناني که در دام اين افراد گرفتار مي‌شوند مورد سو استفاده مالي و تعرض قرار مي‌گيرند.
از اين گونه افراد که قصد سود جويي و سو استفاده دارند در لابه لاي سايت‌ها فراوان به چشم مي‌خورد بسياري از آنها داراي مجوز نيستند ولي متاسفانه به راحتي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و نظارت بر روي آنها ضعيف است.
جوانان قشر آسيب پذير جامعه‌اند به همين دليل خانواده‌ها بايد نظارت بيشتري روي کارهاي فرزندن خود داشته باشند و به راحتي تن به خواسته‌هاي آنها ندهند.
براي آشنايي و ازدواج و پيدا کردن شغل مناسب هميشه راهکارهاي بهتر و قانونمندتري هم وجود دارد و اين سه گزينه و موارد ديگر همگي نيازمند تحقيق و تفکر دختران و پسران جوان و خانواده‌هاي آنهاست اگر روابط بين جوانان ما بدون کنترل و نظارت والدين و بزرگترها صورت بگيرد مسلما شاهد افزايش آسيب‌هاي روحي و رواني حاصل از سو استفاده‌ها، ازدواج‌ها،‌ دوستي و عشق‌هاي زود گذر خواهيم بود./ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار