مصرف بیش از حد نمک موجب بوجود آمدن سنگ کلیه می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک بيماري‌هاي كليه از شايع‌ترين بيماري‌ها در دنياست، به طوري كه يك روز به نام روز بيماري‌هاي كليه نامگذاري شده است. كشور ما نيز از اين وضعيت مستثنا نيست و بيماري‌هاي كليه هم‌اكنون در ميان 5 تا 10 درصد افراد جامعه شيوع دارد.

به گفته متخصصان بزرگي پروستات و سنگ كليه از شايع ترين بيماري‌هاي كليه در مردان است و اين درحالي است كه اگر فردي در طول زندگي خود يك بار به بيماري سنگ كليه مبتلا شده باشد، احتمال ابتلاي مجدد به سنگ كليه تا پايان عمر در وي وجود دارد. بر اساس تحقيقي كه در مركز تحقيقات بيماري‌هاي كليه و مجاري ادرار انجام شده، سالانه از هر يكهزار نفر در كشور 3‌/‌1 دهم نفر به بيماري سنگ كليه مبتلا مي‌شوند كه اين آمار در مقايسه با دنيا بيانگر شيوع بالاي بيماري سنگ ساز كليه در كشورمان است.

علائم بيماري سنگ كليه : اگر سنگ‌هاي كليه در ابعاد كوچك باشند، راهي مجاري ادرار مي‌شوند و براي بيمار بسيار دردآور هستند و علاوه بر حالت تهوع و درد پهلو و تكرر ادرار دفع ادرار نيز براي بيمار همراه با خونريزي و سوزش خواهد بود.

در برخي مواقع سنگ‌هاي كليه بزرگ بوده و راه ادرار را مسدود مي‌كنند و موجب مي‌شود كه بيمار با نارسايي كليه به پزشك متخصص مراجعه كند و در اين شرايط ضعف، بي‌حالي، بي‌اشتهايي و حتي خارش بدن از نشانه‌هاي نارسايي كليه است.

بيشترين شيوع ابتلا به بيماري سنگ كليه را از 30 سالگي به بالا است و در اين زمينه استثنايي هم وجود دارد ،اگر از ميان بستگان درجه اول شخصي به بيماري سنگ كليه مبتلا شده باشد اين سن 4 سال كاهش مي‌يابد و در صورتي كه دو نفر از بستگان درجه اول به سنگ كليه مبتلا شده باشند اين سن 8 سال كاهش مي‌يابد و اين روال به همين نسبت ادامه خواهد داشت.

شيوع بيماري سنگ كليه در مردان بيش از زنان است؛ اما با آغاز دوران يائسگي احتمال ابتلا تقريبا در هر دو گروه برابر مي‌شود و شايد دليل اين موضوع اين باشد كه هورمون‌هاي زنانه نقش پيشگيرانه از سنگ سازي در زنان ايفا مي‌كنند./س

برچسب ها: سنگ کلیه ، نمک ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.