وزير امور خارجه کشورمان گفت: اجرای کامل کنوانسیون سلاحهای شیمیايی می‌تواند به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک موثری كند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در نشست عالی رتبه پانزدهمین سالگرد لازم الاجرا شدن کنوانسیون سلاح‌های شیمیايی که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد به نمایندگی از جنبش عدم تعهد و به عنوان اولین سخنران تاکید کرد: جنبش عدم تعهد به اهمیت نقش کنوانسیون سلاح‌های شیمیايی ظرف 15 سال گذشته در جلوگیری از اشاعه سلاح‌های شیمیايی و همچنین نابودی این سلاح‌ها واقف است.
 
صالحي در این نشست که با حضور تعدادی از مقامات ارشد کشورها و شخصیت‌های بین المللی از جمله بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شده بود،اضافه کرد: اعضای جنبش عدم تعهد همچنین مفاد سند نهائی اجلاس سران عدم تعهد در تهران در اوایل شهریور ماه گذشته در تهران که متضمن موضع اصولی اعضای این جنبش در قبال کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی است را مورد تاکید قرار می‌دهد .
 
وی با اشاره به تهدید سلاحهای موجود کشتار جمعی و به ویژه هسته‌ای برای بشریت، اهمیت محو کامل این سلاح‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: جنبش عدم تعهد جلوگیری از ظهور و تولید نوع جدید سلاح‌های کشتار جمعی را ضروری دانسته و از این‌رو از رصد شرایط و تشدید اقدامات بین المللی لازم در این رابطه حمایت می‌کند.
 
وزیر خارجه کشورمان پیوستن کشورهای غیر عضو به کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی را عامل ارتقاء صلح وامنیت بین المللی ارزیابی كرد و به نمایندگی از کشورهای جنبش عدم تعهد از کشورهای غیر عضو خواست تا در اسرع وقت به این کنوانسیون بپیوندند و از کشورهای عضو در خواست كرد تا مفاد این کنوانسیون را رعایت كنند، چون از این طریق جهانی شدن این کنوانسیون مورد تایید قرار می گیرد.
 
صالحی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد معتقد است اجرای کامل کنوانسیون سلاحهای شیمیايی می تواند به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی کمک موثری كند و از این رو این جنبش از همه دولتهای عضو کنوانسیون سلاحهای شیمیائی که هنوز تعاملی با دبیرخانه فنی سازمان منع سلاحهای شیمیائی ندارند ،می‌خواهد که گامهای ضروری را برای اجرای کنوانسیون در سطح ملی بردارند.
 
وزیر خارجه کشورمان تصريح كرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فعالیتهای شیمیائی برای اهدافی که تحت این کنوانسیون منع نشده تاکید دارند و در این چارچوب از کشورهای توسعه یافته خواست که همکاری‌های بین‌المللی خود را در جهت منافع کشورهای عضو از طریق انتقال فناوری ، مواد و تجهیزات شیمیائی با اهداف صلح آمیز ارتقا بخشند و همچنین هرگونه محدودیت تبعیض آمیز که مخالف روح ومفاد کنوانسیون است را برطرف كنند.
 
صالحی گفت: کشورهای جنبش عدم تعهد که عضو کنوانسیون سلاحهای شیمیائی هستند، به طور جدی نگران عدم رعایت تعهدات توسط کشورهای دارنده سلاحهای شیمیائی عضو کنوانسیون به ویژه در حوزه امحاء ذخیره سلاحهای شیمیائی که قرار بود تا 29 آوریل سال 2012 عملی كنند، هستند. در این رابطه عدم رعایت تعهدات از سوی این کشورها ، اعتبار و تمامیت این کنوانسیون را در معرض خطر قرار داده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان عزم راسخ کشورهای جنبش عدم تعهد برای حمایت بین المللی در جهت مراقبت و کمک ویژه به همه قربانیان سلاحهای شیمیائی را اعلام و این امر را ضرورتی بشردوستانه خواند که نیازمند توجهی فوری است.
 
وی افزود: جنبش عدم تعهد از ایجاد یک شبکه حمایت بین‌المللی برای قربانیان سلاحهای شیمیائی و یک صندوق داوطلبانه در این جهت حمایت می‌کند و در این چارچوب از از کشورهای عضو کنوانسیون می‌خواهد که به این صندوق داوطلبانه کمک كنند.
 
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار