رئیس مرکز حقوق بشر عربستان و دموکراسی در واشنگتن تلاش رژیم آل سعود برای مهار انقلاب های عربی، سیاستی شکست خورده دانست و تاکید کرد: سیاست فعلی آل سعود در تعامل با انقلاب های عربی بدترین نتیجه را برای سعودی ها به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، علی الیامی درباره تعامل رژیم آل سعود با انقلاب های عربی گفت: رژیم عربستان سیاست اشتباه و شکست خورده ای را در تعامل با انقلاب های عربی در پیش گرفته است. در این انقلاب ها، اراده ملت ها وجود دارد و اراده ملت ها توقف ناپذیر است. ملت عربستان نیز به مانند دیگر ملت های عربی با مشکلات عدیده ای روبروست. شکی در این نیست که سیاست فعلی آل سعود در تعامل با انقلاب های عربی بدترین نتیجه را برای سعودی ها به همراه خواهد داشت چرا که ملت عربستان بسیار آگاه شده است و حوادث جاری در منطقه بر عربستانی ها تاثیرگذار شده است.

ملت عربستان به دنبال آزادی و عدالت است. باید تغییرات اساسی در این کشور رخ دهد و مردم مشارکت کاملی در حق سرنوشت و تصمیم گیری های خود داشته باشند. این کشور به لحاظ اقتصادی،مذهبی و راهبردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین به نظام دموکراتیک جدیدی نیاز دارد.

بهترین گزینه برای رژیم فعلی آل سعود این است که انتخابات را در عربستان برگزار کند و به حقوق دیگر ادیان غیر اسلامی احترام بگذارد. رژیم عربستان نمی تواند ملت خود را از تحولات منطقه ای و جهانی دور نگاه دارد.

وی افزود: نزدیک به شصت تا هفتاد درصد از جمعیت عربستان زیر بیست سال هستند و با رایانه ، اینترنت و ماهواره زندگی می کنند و خواسته آنان متفاوت با خواسته پدران و نیاکان خود است ، هیچ ارتباطی با گذشته کشور خود ندارند و خواهان اصلاحات در این کشور هستند. مشکل در عربستان در این است که رژیم این کشور اجازه نمی دهد عربستانی ها با برگزاری تجمع و تظاهرات خواسته های خود را مطرح کنند.

به رغم سرکوبگری های آل سعود در چندین نقطه این کشور تظاهرات شده است و در این تظاهرات، زنان به ویژه دختران دانشجو حضور چشم گیری دارند و خواهان احقاق حقوق خود هستند. نیروهای امنیتی سعودی نیز این تظاهرات را متفرق می کنند. رژیم عربستان با صدور فرمانی از تمام کارکنان نهادهای دولتی این کشور خواسته است هیچ انتقادی از رژیم نکنند. هر فردی که در این کشور تظاهرات کند ممکن است جان خود را از دست بدهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار