عضو مركز تحقيقات گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشكي مشهد غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد را مهمترین راهکار در تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دكتر محسن رجعتي حقي اظهار کرد : انجام تست موسوم به او . آ . اي از روشهای تشخیصی است كه براحتي قابل انجام بوده و موارد مشكوك به كاهش شنوايي را مشخص مي كند تا براي نوزادان مشكوك به كاهش شنوايي تست هاي تكميلي انجام شده و كودكان مبتلا زير سن 3 ماهگي مشخص شوند .

وي بيشترين سهم ابتلا به ناشنوايي را مربوط به مسائل ژنتيكي دانست و تصريح كرد : اين معلوليت ممكن است به صورت همراه با ديگر عارضه ها مانند سندروم و يا به صورت ناشنوايي صرف در افراد بروز كند لذا بهتر است از ازدواج هايي كه سابقه مشكلات شنوايي و يا مشكلاتي كه ممكن است اين معلوليت را به همراه داشته باشد به ويژه ازدواج هاي فاميلي پرهيز كرد .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با بيان ديگر عوامل ابتلا به اين معلوليت ادامه داد : عوامل اكتسابي هم در ابتلاي به اين بيماري موثر هستند .

استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود : از جمله عواملي كه ممكن است احتمال ابتلا به اين معلوليت را افزايش مي دهد ابتلاي مادر به عفونت هايي مانند سرخچه در دوران بارداري ، زردي شديد نوزاد در هنگام تولد ، بيماري هاي مغزي مانند مننژيت ، ضربه هاي محكم به سر و ابتلا به آسكسي در اوايل دوران نوزادي هستند .

رجعتي حقي با بيان اينكه معلوليت ناشنوايي از تمام معلوليت ها شايع تر است خاطر نشان كرد : احتمال به دنيا آمدن يك نوزاد ناشنوا 1 در هر هزار نوزاد زنده است و اين تعداد از معلوليت هاي ديگري به طرز چشمگيري بيشتر است .

عضو مركز تحقيقات گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره تبعاتي كه اين معلوليت دارد تاكيد كرد : اين معلوليت هم مانند ديگر معلوليت ها تبعات اجتماعي ، اقتصادي ، خانوادگي و فردي زيادي را به دنبال دارد ولي با توجه به شيوع بيشتر اين معلوليت بايد اهتمام زيادي به مقوله پيشگيري اين بيماري ورزيد .

برچسب ها: تست ، شنوایی ، نوزادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.