"موزه هنرهاي ملي ايران" به عنوان قديمي ترين موزه ايران پس از دو سال تعطيلي به ساختمان اصلي اش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باز مي‌گردد.

احمد محيط طباطبايي، دبير كميته ايكوم ايران "شوراي بين المللي موزه ها" به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: "موزه هنرهاي ملي ايران" در سال 1309 هجري شمسي با تلاش و كوشش مرحوم "حسين طاهرزاده بهزاد" كه خود از هنرمندان، نقاش و طراح نقشه قالي مينياتور بود شكل گرفت.
وي افزود: استاد "حسين طاهر زاده بهزاد" موزه هنرهاي ملي را تحت عنوان مدرسه صنايع قديمي به انگيزه احيا و تجديد حيات هنرهاي ملي و سنتي ايران بنياد نهاد و بدين ترتيب مدرسه صنايع قديمي محل فعلي موزه هنرهاي ملي ايران كانون حفظ هنرهاي اصيل و ملي ايران شد.
محيط طباطبايي تصريح كرد: موزه هنرهاي ملي تا سال 89 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برپا بود و در همان سال بحث انتقال اين مجموعه به "ارگ آزادي" واقع در خيابان آزادي مطرح و اجرا شد.
دبير كميته ايكوم ايران بيان كرد: در پي انتقال اين موزه به "ارگ آزادي" بحث هاي بسياري در جامعه هنري مطرح شد به طوريكه هنرمندان هنرهاي سنتي ملي متعددي درخواست بازگشت ساختمان موزه  هنرهاي ملي به بهارستان را داشتند.
وي اظهار داشت: هم اكنون موزه هنرهاي ملي با همان آثار هنري و صنايع دستي هنرمندان و چيدمان قديمي به مكان قبلي خود در باغ موزه نگارستان منتقل شده و تا پايان مهر بازگشايي مي شود.
شايان ذكر است؛ ساختمان موزه به نام "حوض خانه باغ نگارستان" از بناهاي متعلق به دوره قاجار بوده كه در زمان "فتحعلي شاه" در جنوبي ترين قسمت قصر و باغ نگارستان ساخته شد.
در بين سالهاي 1222 تا 1232 هجري قمري مجموعه قصر و كاخ باغ نگارستان به دست دو تن از معماران برجسته آن زمان استاد "عبدالله خان" و استاد "آقاجاني اصفهاني" بنا شد.
همچنين، پنجاه سال قبل براي اينكه ساختمان حوض‌خانه به منظور شكل گيري يك موزه متناسب شود قسمت هايي در بخش جنوبي و شمالي با همان طرح قبلي به آن  اضافه شد كه در مجموع به شكل كنوني در آمده است.
گفتني است؛ اين مجموعه دربرگيرنده بهترين هنرهاي ملي ايران در سالهاي اخير مانند مينياتور، تذهيب، خاتم، كاشيكاري، قالي بافي، ميناكاري و قلم زني و معرق است./ص
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، موزه ، خانه ، بنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار