مدیركل امور میوه های وزارت جهادكشاورزی، از توسعه 35 هزار هكتاری باغات بادام كشور، طی برنامه پنجم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

رحمت اله پریچهر، در سفر به استان چهارمحال و بختیاری، گفت: برنامه حذف و اصلاح چهار هزار هكتار از ارقام نامرغوب بادا،م از اهداف دیگر وزارت جهادكشاورزی در برنامه پنجم توسعه است.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم خشكسالی در سال های اخیر، سیاست وزارت جهاد كشاورزی بر پایه كاهش سطح باغات آبی، توسعه باغات دیم، و نوسازی باغات درجه دو، بنا نهاده شده است.  

مدیركل امور میوه های وزارت جهادكشاورزی، از روند رو به رشد مدیریت و نوسازی باغات بادام، از سال 85 تاكنون خبر داد و گفت: در برنامه چهارم توسعه، 9 هزار هكتار از باغات آبی كشور توسعه یافته است.

وی ادامه داد: در طول برنامه چهارم، 13هزار هكتار از باغات دیم بادام توسعه یافته، دو هزار و 600 هكتار اصلاح و یك هزار و 290 هكتار از ارقام نامرغوب نیز، حذف و جایگزین شد.

پریچهر یادآور شد: در راستای توسعه كشاورزی، 60 میلیارد ریال در كارگروه توسعه كشاورزی تصویب و امسال به استان ها اختصاص یافته كه اعتبار مناسب و ظرفیت خوبی برای توسعه، اصلاح و جایگزینی باغات بادام است.  

وی، در ادامه، با تشریح وضعیت كشور در دنیا در زمینه بادام، افزود: ایران، با 170 هزار هكتار سطح زیركشت باغات بادام بارور در شاخص سطح زیر كشت، پس از اسپانیا، آمریكا و تونس، رتبه چهارم دنیا را داراست.

وی اظهار داشت: عملكرد تولید بادام در واحد سطح در دنیا، به طور متوسط سه تا چهار تن در هر هكتار برآورد شده و در ایران، یك تن در هكتار عنوان شده است كه در زمینه افزایش عملكرد، باید بیش از پیش كار شود.

پریچهر ادامه داد: در سطح كشور چهارمحال وبختیاری ازنظر سطح زیر كشت و فارس ازنظر تولید بادام آبی رتبه نخست را داراست.

مدیركل امور میوه های وزارت جهاد كشاورزی همچنین بیان داشت: فارس، با بالاترین سطح زیر كشت و بیشترین تولید بادام دیم در كشور، رتبه نخست را داراست.

پریچهر تصریح كرد: در استان چهارمحال و بختیاری باید برای افزایش سطح زیر كشت بادام دیم اقدامات اساسی انجام گیرد.  

مدیركل امور میوه های وزارت جهادكشاورزی، برای شركت در نخستین جشنواره ملی بادام، به شهركرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری، سفر كرده است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.