اضطراب و افسردگی از شایعترین اختلالات دوران سالمندی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان یك متخصص اعصاب و روان مركز آموزشی و درمانی شهید بهشتی زنجان گفت: افسردگی به عنوان یكی از معمول ترین مسائل احساسی و عاطفی در سالمندان می باشد كه در صورت از بین رفتن علاقه و تمایل به انجام فعالیت های معمولی و تفریحات و سرگرمی ها در نظر گرفته می شود.

قریشی افزود: كاهش اشتها، از دست دان علاقه و انرژی، بی خوابی و خواب زیاد را از جمله علایم افسردگی در سالمندان عنوان کرد و افزود: تصمیم در مورد خودكشی اضطراب و تشویش، كندی در انجام فعالیت ها،ابراز شكایت و سرزنش ومحكوم كردن خود، شكایت از قابلیت تمركز و تفكر از دیگر علائم افسردگی سالمندان است.

وی اظهار کرد: اختلالات اضطرابی نیز مثل وحشت زدگی و هراس به عنوان عوارض پیری نادیده گرفته می شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان ادامه داد: اضطراب در سالمندان می تواند علائمی از بیماری های غدد، داخلی، تنفسی، قلبی و عروقی و یا نشانه افسردگی بروز كند كه نیاز به مراجعه به پزشك و درمان جدی دارد.

قریشی با اشاره به اینكه سالمندان ازجمله آسیب پذیرترین گروه جامعه در كناركودكان محسوب می شوند، تصریح کرد: این قشر به لحاظ جنبه روانی بیش از كودكان در معرض آسیب ها و اختلالات قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: ترس ازمرگ، احساس تنهایی و ناكامی، خستگی، تغییردرالگوی خواب، افكار خودكشی،اضطراب،احساس گناه، فراموشی، پاركینسون، آلزایمر و زوال عقلی از جمله پدیده های و بیماری های دوران سالمندی كه به عنوان علائم اختلال در سلامت روانی سالمندان محسوب می شود./س

برچسب ها: افسردگی ، سالمندی ، شایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.