استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه سطح زیركشت بادام این استان درحد مطلوبی نیست، گفت: استان چهارمحال و بختیاری، قابلیت ویژه ای برای توسعه و افزایش سطح زیركشت باغات بادام، بخصوص بادام دیمی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

علی اصغرعنابستانی، در اولین جشنواره ملی بادام در شهركرد، افزود: با توجه به وقوع خشكسالی های اخیر، توسعه باغات دیم، باید در دستور كار متولیان كشاورزی استان قرار گیرد .

وی اظهار داشت: در این راستا می توان طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی برای مناطق و اراضی كه قابلیت توسعه باغات دیم دارند را تهیه و این مناطق، برای كاشت بادام دیم به كشاورزان واگذار شود.  

عنابستانی بیان داشت: درسال های اخیر، اقدامات مناسبی در زمینه توسعه باغات دیم بادام انجام گرفته، به گونه ای كه سطح زیر كشت باغات دیم بادام استان، از 700 هكتار در سال 89، به هزار هكتار در سال جاری رسیده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان روند روبه رشد صادرات این محصول از استان تصریح كرد: سال گذشته، 20 میلیون دلار محصول بادام از استان به خارج از كشور صادر شد، درحالی كه این میزان در سال 89، 13 میلیون دلار بوده است.

عنابستانی تصریح كرد: مسئولان استان تلاش می كنند تا میزان صادرات بادام در آینده ای نزدیك، به مرز 40 میلیون دلار برسد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ ارز در كشور شرایط برای صادركنندگان مساعد شده و تهدید افزایش نرخ ارز را به فرصتی برای افزایش صادرات تبدیل كرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه، استفاده از روش های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات موثر در زمینه افزایش تولید بادام در استان عنوان كرد و گفت: هم اكنون، 60 درصد باغات بادام استان با سیستم آبیاری تحت فشار و دیگر روش های نوین، آبیاری می شود.

عنابستانی بیان داشت: استانداری چهارمحال و بختیاری، آمادگی هرگونه همكاری با جهادكشاورزی برای بهره گیری و استفاده بیشتر از سیستم های نوین آبیاری را دارد .

وی با بیان اینكه نبود صنایع فرآوری از محدودیت های استان در تولید و صادرات بادام است، در خصوص ارائه تسهیلات لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی اعلام آمادگی كرد.

نخستین جشنواره ملی بادام با حضور جمعی از مسئولان كشور، استان و كارشناسان و مروجان سازمان جهادكشاورزی استان ها، در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشكی شهركرد برگزار شد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.