معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي كشور اظهار داشت: امسال تمامي متقاضيان وام و تسهيلات صنايع دستي در استان ها، از محل كمك 500 ميليون دلاري رئيس جمهور به هنرمندان بهره مند مي شوند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، صالحي مرام ديروز در سفرخود به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی و در ديدار با هنرمندان صنايع دستي شهرستان اهر، تاكيد كرد: امسال تمامي اين اعتبار جذب و به هنرمندان متقاضي وام و تسهيلات اشتغال در رشته هاي صنايع دستي پرداخت مي شود.

وي خاطرنشان كرد: از محل اين اعتبارات 500 ميليون دلاري به منظور توسعه آموزشگاه هاي صنايع دستي به ويژه در شهرستان هاي داراي پتانسيل بالا مي توان استفاده كرد.

صالحي مرام راه اندازي بازارچه هاي صنايع دستي در مراكز استان ها را يكي از اولويت هاي معاونت صنايع دستي عنوان كرد و گفت: با توجه به وجود 550 فرمانداري در كشور، دست كم بايد 550 بازارچه صنايع دستي در كشور راه اندازي شود.

اين مقام مسئول با بيان اينكه برنامه ريزي و ساخت اين بازارچه ها چند سال زمان مي برد، تصريح كرد: با توجه به در اولويت بودن مراكز استان ها، به زودي بازارچه صنايع دستي تبريز احداث مي شود.

صالحي مرام با اشاره به تدوين اطلس جامع صنايع دستي كشور به منظور مشخص نمودن وضعيت نسبي پتانسيل هاي هر استان و شهرستان هايش، تشريح كرد: هر رشته اي از صنايع دستي كه در يك منطقه رونق، اصالت، ظرفيت و خواهان بيشتري داشته باشد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز سرمايه گذاري ها و ايجاد امكانات آموزشي خود را به طرف آن رشته سوق مي دهد.

وي با بيان اينكه آذربايجان شرقي در رشته هايي مانند ورني بافي، نقره كاري، چوب و جواهرآلات سنتي سرآمد و توانمند است، افزود: بايد سرمايه گذاري ها را به طرفي سوق دهيم كه به طور مثال وقتي گردشگري وارد اين استان مي شود بداند كه مي تواند بهترين ورني را از شهرستاني مانند اهر تهيه كند.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي كشور تاكيد كرد: در عين حال كه نبايد صنايع دستي يك منطقه و يا شهرستان را تك محصولي كرد، اما بايد هر منطقه را با توجه به ظرفيت هايي كه دارد به قطبي از صنايع دستي در كشور تبديل كرد.

صالحي مرام با تاكيد بر اينكه صنايع دستي مي تواند تبديل به نقطه قوت كشور و جايگزيني براي درآمدهاي نفتي شود، افزود: امروز بايد در حوزه صنايع دستي و به ويژه صادرات آن سرمايه گذاري هاي جدي صورت بگيرد.

لازم به ذكر است، معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي كشور با همراهي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي طي سفري دو روزه به آذربايجان شرقي، از مناطق زلزله زده اين استان بازديد كرده و با هنرمندان شهرستان اهر بازديد داشت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.