بامبو که در زبان فارسی به نی خیزران شهرت دارد گیاهی است که در دامنه کوه‌ها و تپه‌هایی که دارای رطوبت ۶۵ تا ۹۰ درصد باشد روئیده یا کشت میشود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

میزان رطوبت ، حرارت موجود در منطقه و نوع خاک تعیین کننده کیفیت و مرغوبیت بامبوبوده وهر چه میزان رطوبت و حرارت بیشتر باشد

در ایران میتوان لیالستان لاهیجان علی آباد ( در فاصله سخت سر و تنکابن ) قاسم آباد در رودسر و تقریباً بیشتر نقاط شمال کشور را در زمرد مساعد ترین مناطق رویش بامبو به حساب آورد . در این مناطق بیشه‌های کوچکی وجود دارد که در فصل پائیز و اوایل زمستان یعنی هنگام بریدن و قطع ساقه‌های بامبو که هر یک بین ۵۰ الی ۲۰۰ شاخه نی بدست می‌آید .

. بامبو معمولا به رنگهای مختلفی مانند سبز ، مشکی ، متمایل به قهوه‌ای ، عنابی ، و زرد مایل به کرم دیده میشود

مواردمصرف :

1 . استفاده از آن برای تغذیه

2 . بهره برداری به منظور تهیه کاغذ و اشیاء مختلف چوبی و سایر معارف صنعتی

3 . کاشت در اطراف باغها و مزارع جهت حفاظت محل

خصوصیات بامبو :

بعضي از گونه هاي اين گياه را در مناطق معتدل سرد ميتوان كاشت ولي برخي ديگر را زمستانها در گلخانه سرد بايد نگهداري كرد .ريشه اش ساقه هاي زير زميني ( ريزوم) و ساقه هاي هوائي آن بند بند ميباشد كه چندين متر بلند ميشود .
برگهايش باريك و نوك تيز است

چند گونه از بامبو یا خیزران خيزران در حدود 50 سال قبل از چين به ايران وارد و در لاهيجان كاشته شد و چند خانوارد چيني هم در آن زمان براي آموزش تهيه صنايع دستي بامبويي به ايران آمدند. اين بامبوها در لاهيجان رشد نسبتاً رضايت بخشي دارند و از آنها براي تهية صندلي و مبل و سبدباقي و نظاير آن استفاده مي شود.

در بامبو اکسالیک اسيد يافت مي شو د و در شاخه هاي جوان بامبو در حدود 03/0 درصد HCN و 23/0 درصد بنزوئيك اسيد، 5/2 درصد از نوعي قند و در آخر رزين و موم يافت مي شود. در برگهاي سبز بامبوCHN و بنزوئيك اسيد وجود ندارد.

خواص – كاربرد گیاه بامبو :

در موردخواص و كاربرد دارويي گیاهان بامبو دانشمندان اتفاق نظر ندارند، مثلاً در گزارش Mc Clure تحت عنوان Bamboo in the economy of oriental people كه از کاربردهای بامبو درکاغذ سازی ، صنايع دستي و ساير موارد نام مي برد در مورد خواص دارويي آن بحثي نكرده است. ولي ساير دانشمندان كه در طب سنتي چين و مناطق خاور دور مطالعاتي دارند، اظهار نظرهايي نموده اند كه در زير درج مي شود.در شبه جزيرة مالايا از سرشاخه هاي له شدة جوان و سبز بامبو به صورت ضماد استفاده مي كنند (برکیل ) در چين جوشانده بامبو خرد شده را براي رفع حالت تب به كار مي برند. ]هو[ . در هندوچين از برگها و سرشاخه هاي نازك و سبز گياه براي معالجة تبهاي تاولي و تهيه محلول براي شست و شوي آبله توآم با سرفه استفاده مي شود ]ويدال[ در اندونزي از آب صافي كه اغلب داخل در ساقه بامبو وجود دارد براي شست و شوي چشم استفاده مي كنند و گرد طباشير را براي بند آوردن خون در بريدگي هاي اعضا بدن به كار مي برند ] وان در برگ و فايدهين[.

معرفی گیاه غیر چوبی بامبو به منطور استفاده در صنایع خمیر و کاغذ :

بامبوها بسيار سريع‌الرشد مي‌باشند كه پس از 5 تا 8 هفته به رشد كامل طولي و قطري خود مي‌رسند. اين گياهان داراي گونه‌هاي متعدد و متنوعي مي‌باشند كه اكثر آنها براي ساخت كاغذ مناسب هستند و مي‌توان آنها را به عنوان يك ماده خام ليگنوسلولزي و جايگزيني براي چوب در صنعت خمير و كاغذ مدنظر قرار داد. تهيه با اغلب روشها خمیر کاغذ از ساقه بامبو مكانيكي ، شيميايي و نيمه‌شيميايي انجام مي‌گيرد ، اما به تجربه ثابت شده كه فرآيندهاي قليايي (بويژه فرآيند كرافت) بهترين روش تهيه خميركاغذ بامبو مي‌باشند. وجود سيليس زياد در ساقه اين گياه باعث مشكلاتي در سيستم بازيابي و سودسازي كارخانه به وجود می آورد ./س


برچسب ها: کرمانشاه ، بامبو ، خواص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.