مشاور رئيس دانشگاه آزاد با توجه به اينکه مسئولان و متوليان از ايجاد فضاي نقد در دانشگاه‌ها هراس دارند، گفت: بعضي مديران تخصص جايگاهي که در آن به فعاليت مشغول هستند را ندارند و به همين دليل براي آرام نگه‌داشتن فضاي دانشگاه، از هر گونه فعاليت‌ خارج از برنامه دانشجويان جلوگيري مي‌کنند.

محمد حسین پرکره مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم‌ و تحقيقات است که به عنوان مشاور بسیج دانشجویی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نيز فعاليت مي‌کند.

وي در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران از تغييرات تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد در مديريت جديد مي‌گويد.

با تغيير مديريت چه تغييراتي در وضعيت تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد به وجود آمد؟

تشكل‌هاي اسلامي سياسي دانشگاه آزاد در زمان مديريت قبلي در فضاي تشريفاتي و جانبدارانه‌اي به سر مي‌بردند، اما با تاکيد فرهاد دانشجو، فضاي باز سياسي، برگزاري جلسات سياسي، تشكيل كرسي‌هاي آزاد فكري فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي نسبت به گذشته افزايش يافته و دانشجويان با امنيت خاطر به فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاه مي‌پردازند.

با توجه به توضيحات بالا، تاکنون چه اقداماتي براي بالا بردن قدرت تحليل و تبين سياسي دانشجويان انجام داده‌ايد؟

براي دانشجويان دوره‌هاي آموزشي برگزار کرده‌ايم تا بتوانيم قدرت تبيين و تحليل سياسي آن‌ها را بالا برده و آنان را براي حضور پررنگ در عرصه بين‌المللي آماده کنيم.

با توجه به اينکه مسئولان و متوليان از ايجاد فضاي نقد در دانشگاه‌ها هراس دارند، لذا از رشد اين فضا در دانشگاه جلوگيري مي‌کنند و به نظر من دليل اين مسئله اين است که بعضي مديران تخصص جايگاهي که در آن به فعاليت مشغول هستند را ندارند و به همين خاطر براي آرام نگه‌داشتن فضاي دانشگاه از هر گونه فعاليت‌ خارج از برنامه دانشجويان جلوگيري مي‌کنند، لذا ابتدا بايد فضاي يک دانشگاه سياسي همراه با بصيرت را براي مديران و متوليان دانشگاه‌ها تبيين کرد،‌ که به تبع آن دانشجويان نيز در اين فضا قرار گيرند.

دانشگاه اسلامي از نظر شما چه دانشگاهي است؟

دانشگاه اسلامي دانشگاهي است كه با تغيير در محتوا و فضاي دانشگاه به سمت اسلام و روشنگري حركت كند و زماني اين دانشگاه محقق مي‌شود كه در ساختار اساسي دانشگاه تغيير ايجاد شود و پرداختن به مسائلي نظير تفكيك جنسيتي و عفاف و حجاب تنها به تربيت دانشجو مي‌انجامد و تغييري در شالوده و ساختار دانشگاه ايجاد نمي‌كند.

تأکيدهاي مقام معظم رهبري بر دانشگاه اسلامي چگونه توسط تشکل‌هاي اسلامي دانشگاه آزاد پيگيري مي‌شود؟

با گذشت 30 سال از تأسيس دانشگاه آزاد مي‌توان گفت که مطالبات رهبري در اين دانشگاه مهجور مانده و تنها در برخي موضوعات منحصرا و مقطعي کارهايي در راستاي اسلامي شدن دانشگاه‌ها صورت گرفته که نتيجه کلي و مثمرثمري در بر نداشته است. لذا هر مسئولي که وارد دانشگاه آزاد شده، بنا به فراخور موقعيت خودش اقدامي مقطعي را در زمينه تحول علوم انساني انجام داده که در کل نتيجه‌اي در بر نداشته است.

به نظر شما چرا تشکل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌آزاد نسبت به تشکل‌هاي دانشگاه‌هاي دولتي کمرنگ هستند اين امر را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

مديريت دانشگاه آزاد از ابتدا در حق دانشجويان دانشگاه آزاد اجهاف کرده و آنان را از فعاليت‌هاي سياسي و فوق برنامه باز داشته است.چرا فضاي دانشگاه آزاد به نحوي بود که تمايلي براي پذيرش دانشجوي سياسي نداشت.

يکي ديگر دلايلي که دانشجويان دانشگاه آزاد رغبتي براي حضور در تشکل‌هاي سياسي ندارند اين است که يك دانشجوي دانشگاه آزاد هم بايد مسئوليت‌هاي دانشجويي خود را انجام دهد و شغلي براي خود دست و پا کند تا بتواند هزينه تحصيلش را فراهم كند، لذا انگيزه و وقت براي پرداختن به فعاليت سياسي و فوق برنامه ندارد و هزينه تحصيل در اين دانشگاه يكي از دلايل اصلي كمرنگ شدن فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي آزاد و نپرداختن به اينگونه مسائل باشد.

برنامه دانشگاه آزاد براي حذف اساتيد سکولار چيست؟

شايد بتوان گفت دانشگاه آزاد براي حذف اساتيد سكولار از ديگر دانشگاه‌ها گوي سبقت را ربوده و نگاه بنيادين فرهاد دانشجو اين است كه با تعامل ديگر دستگاه‌هاي اجرايي و تشكيل يك اتاق فكر، يك نگاه فرهنگي در اين زمينه ايجاد كند.

با توجه به اينكه در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار داريم، چه تمهيداتي براي جلوگيري از سياست‌زدگي فضاي دانشگاه داريد؟

براي جلوگيري از سياست‌زدگي فضاي دانشگاه و دانشجويان بايد يک آيين‌نامه و چارچوب تعريف شود مانند کاري که در کرسي‌هاي آزادفکري صورت گرفته است، البته من معتقدم که دانشگاهي در کشور نداريم که دچار چنين فضايي شده باشد مگر اينکه در بعضي از آنها تندروي سياسي صورت گرفته و دليل اين مسئله نفوذ اقشار تندرو و افراطي در بدنه دانشگاه است که بايد بدانند دانشگاه محل بازي‌هاي سياسي نيست و بايد در يك نظام قاعده‌مند و عاقلانه وارد بحث‌هاي سياسي،‌به خصوص انتخابات شود.

هم اکنون دانشگاه آزاد براي برگزاري کرسي‌هاي آزاد فکري دستورالعمل مشخصي را با همکاري وزارت علوم تهيه کرده و در اختيار تمام واحدها قرار داده و بسيج علوم تحقيقات نيز تاکنون 9 کرسي آزاد فکري را در همين چارچوب برگزار کرده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار