پیشنمازی گفت: مشورت صحیح مبتنی بر آموزه‌های ناشی از وحی، افراد را به سمت خوشبختی و سعادت سوق می‌دهد، در حالی‌که مشورت ناشی از آموزه‌های غیر‌دینی نابودگر زندگی خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، محمدباقر پیش نمازی معاون فرهنگی تربیتی وزارت ورزش و جوانان در نخستین نشست سراسری مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده اظهار داشت: مقایسه آمار ازدواج و طلاق سال قبل نگرانی‌هایی را برای مسوولان ایجاد کرده است بنابراین ما به دنبال علت‌یابی آن هستیم.
وی ادامه داد: فرزندان در دوران کودکی آمادگی تاثیرپذیری بیشتری دارند و در سنین نوجوانی و جوانی به‌دلیل کاهش نقش خانواده و افزایش نقش همسالان در زندگی اولیا و مسوولان را دچار نگرانی می‌کنند.
پیشنمازی افزود: ازدواج یکی از مسایلی است که می‌تواند در شیوه‌های دیرهنگام برای تربیت و ایجاد تعادل موثر باشد. مساله آرامش با عبارتی مانند سکینه در قرآن همراه شده است که همچنین این آرامش درفضای باطنی و ظاهری انسان از طرق مختلف بدست خواهد آمد که یکی از راه‌های رسیدن به آن ازدواج است.
معاون فرهنگی تربیتی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: بحث ساماندهی ازدواج جوانان، بهره‌گیری از ظرفیت تخصصی جامعه برای راهبرد این برنامه‌ها و پیش بینی راه‌های رغبت در جوانان برای ازدواج از برنامه‌های آتی وزارتخانه است که تمامی این موارد در آیین‌نامه مراکز مشاوره‌ای و تحکیم خانواده آورده شده است.
وی در ارتباط با مشورت صحیح جوانان در حوزه ازدواج خاطر نشان کرد: مشورت صحیح مبتنی بر آموزه‌های ناشی از وحی، افراد را به سمت خوشبختی و سعادت سوق می‌دهد، در حالی‌که مشورت ناشی از آموزه‌های غیر‌دینی نابودگر زندگی خواهد بود.
پیشنمازی عنوان کرد: در ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه که مربوط به ساماندهی مراکز مشاوره‌ای است بر این شرط شده که این مراکز باید فعالیت‌های خود را متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی انجام دهند.
معاون فرهنگی تربیتی وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: وزارت ورزش و جوانان در زمان تاسیس خود بخشی از وقت خود را به ساماندهی امور جوانان و مطالعه بر ساختار تشکیلاتی و ویرایش آن اختصاص داده است که طی آن پیش نویس آیین نامه تهیه شد و اوایل دی ماه سال 90 تقدیم مجلس شد.
وی در این باره افزود: تاکنون  18جلسه در رابطه با آیین‌نامه قانون پنجم توسعه شده و در رابطه با دغدغه‌ها و ملاحظات و مراکزی که بدون پروانه آغاز به‌کار کرده بودند یا در فضای مجازی فعالیت داشتند بحث و بررسی شد. این مجموعه‌ها در کنار آسیب‌هایی احتمالی که می‌توانند داشته باشند تجاربی به‌دست آوردند و حتی در بسیاری از موارد دیده شد که این مجموعه‌ها تاثیر خوبی داشتند.
معاون فرهنگی تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: از دیگر اقدامات وزارتخانه تاسیس دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده بود که محور اصلی آن سامان بخشی به مراکز مشاوره است.
وی در این نشست در ارتباط با بخشی از آیین‌نامه مراکز مشاوره‌ای ازدواج اضافه کرد: در این آیین‌نامه دو مرکز مشاوره پیش بینی شده است که یکی مراکز روانشناختی اجتماعی است و دیگری مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده است که به‌عهده وزارت ورزش و جوانان است.
پیشنمازی با اشاره به این مطلب که اهمیت مراکز روانشناختی اجتماعی مشاوره ژنتیک، مشاوره معلولان، مددکاری اجتماعی و مشاوره معتادان است، گفت: مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده پنج وظیفه عمده را برعهده دارند از جمله مشخص کردن حقوق زن و مرد و فرزندان در خانواده، آموزش و مشاوره ازدواج و امور اعتقادی و فرهنگی در خانواده، ارتقای توانمندی جوانان در حوزه فردی و اجتماعی و تسهیل همسرگزینی است.
وی با اشاره به این مطلب که بعد از ابلاغ این آیین‌نامه مراکز مشاوره را برای رقابت بیشتر و رعایت استانداردها و ارایه خدمات بهتر به مراجعان سطح بندی خواهیم کرد، گفت: توصیه ما به مدیران مراکز مشاوره‌ای این است که با مراجعه خانواده‌ها و افراد مراکز سوژه‌های مناسبی را برای مستند سازی، رمان و سریال سازی ایجاد خواهد شد که ما می‌خواهیم مدیران این مراکز این سوژه‌ها را در قالب بسته‌های فرهنگی به ما ارایه داده و در نهایت با ساخت سریال بتوانیم آسیب‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم./ف
برچسب ها: فرهنگی ، تربیتی ، ورزش ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار