تلفات نظاميان امريکايي طي ماههاي اخير در افغانستان با حملات گسترده نيروهاي پليس و ارتش افغانستان بر ضد نيروهاي ناتو و امريکايي به طور قابل توجهي افزايش يافته است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از آسوشيتدپرس ، شمار تلفات نظاميان امريکايي در جنگ افغانستان به بيش از دو هزار نفر رسيده است ، موضوعي که يادآور تلخِ تلفات انساني جنگ 11 ساله اي است که براي امريکا که خود را براي عقب نشيني بيشتر نيروهاي رزمي خود از افغانستان تا پايان سال 2014  آماده مي کند ، دستاوردي نداشته است.
  هنوز اين پرسش به قوت خود باقي است که آيا  کشورهاي بين المللي تامين امنيت در افغانستان در مدت زمان باقيمانده تا عقب نشيني از افغانستان به اهداف مورد نظرشان دست خواهند يافت يا خير.
يکي از مقامات امريکايي که خواست نامش فاش نشود در اظهاراتي افزايش شمار تلفات نظاميان اين کشور را در افغانستان تاييد و اعلام کرد فرد نظامي که شنبه شب در حمله نيروهاي افغان در شرق اين کشور کشته شد ، امريکايي بوده است.
نيروهاي بين المللي تامين امنيت در افغانستان اعلام کردند يک غيرنظامي و دست کم دو سرباز افغان نيز در اين حمله کشته شدند.
موسسه بروکينگز اخيرا اعلام کرد چهل مميز دو دهم درصد تلفات نظاميان امريکايي در افغانستان ناشي از انفجار بمب و مواد منفجره بوده که اکثر موارد تلفات پس از سال 2009 و صدور دستور باراک اوباما رئيس جمهور امريکا براي افزايش نظاميان اين کشور در افغانستان براي مقابله با شبه نظاميان طالبان صورت گرفته است.
اين مرکز تحقيقاتي مستقر در واشنگتن اعلام کرد دومين آمار تلفات نظاميان امريکايي که سي مميز شش دهم درصد را شامل مي شود مربوط به تيراندازي خصمانه به نظاميان امريکايي بوده است.
اما آمارهاي مربوط به تلفات غيرنظاميان در افغانستان قدري متفاوت است. بر اساس آمارهاي سازمان ملل متحد ، سيزده هزار و چهار صد و سي و يک غيرنظامي از سال 2007 تا پايان ماه اوت گذشته در درگيرهاي افغانستان کشته شدند که با توجه به آمار تلفات از سال 2001 ميلادي يعني زمان آغاز تهاجم نظامي به افغانستان شمار تلفات غيرنظاميان افغان به بيش از بيست هزار نفر مي رسد.
ابتدا دستيابي به پيروزي در افغانستان خيلي سريع و راحت به نظر مي رسيد. رژيم طالبان ظرف مدت چند هفته و با تلفات نه چندان زيادِ نظاميان امريکايي سقوط کرد اما توجه دولت جرج دبليو بوش رئيس جمهور سابق امريکا به سوي جنگ در عراق  معطوف شد ، امري که به گردهم آمدن مجدد شبه نظاميان طالبان و تبديل آنها به يک تهديد نظامي جدي منجر شد.
باراک اوباما نيروهاي بيشتري را در افغانستان مستقر کرد ، جايي که شمار تلفات نظاميان طي سالهاي گذشته به شدت افزايش يافت و خستگي و دلزدگي مردم امريکا  از حضور مداوم نظاميان اين کشور در صحنه درگيريها به ويژه پس از عقب نشيني نيروهاي امريکايي از عراق در پايان سال گذشته ، در حال افزايش است.
هزينه انساني جنگ عراق که با تهاجم تحت رهبري امريکا در سال 2003 ميلادي با هدف سرنگوني رژيم صدام حسين ديکتاتور سابق اين کشور آغاز شد ، نزديک به چهار هزار و پانصد نظامي امريکايي بود.
در حملات سربازان يا نيروهاي پليس افغان يا شبه نظامياني که اونيفورم نظامي بر تن داشتند از آغاز سال جاري تاکنون ، پنجاه و دو امريکايي و نيروي ناتو کشته شده اند.
حملات نيروهاي ارتش يا پليس افغانستان يکي از جدي ترين تهديدات براي راهبرد خروج امريکا از اين کشور در نظر گرفته مي شود. اين راهبرد بر آموزش نيروهاي افغان براي برعهده گرفتن مسئوليت کنترل اوضاع امنيتي افغانستان پس از خروج و عقب نشيني نيروهاي خارجي از اين کشور در پايان سال دو هزار و چهارده ميلادي متمرکز شده است.
اگرچه باراک اوباما متعهد شده است بيشتر نيروهاي رزمي امريکايي را تا پايان سال2014  ميلادي از افغانستان خارج خواهد کرد اما تلفات روزانه نظاميان امريکايي و نيروهاي ناتو و ائتلافي در اين کشور همچنان ادامه دارد.
 حتي با وجود بازگشت سي و سه هزار نظامي امريکايي به کشورشان ، نيروهاي ائتلافي هنوز هم يکصد و هشت هزار نيروي در حال نبرد - از جمله شصت و هشت هزار نظامي امريکايي - تا پايان امسال در داخل خاک افغانستان دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار