جرم گوش که به آن «واکس گوش» هم گفته می شود، به طور طبیعی توسط غددی که در پوست کانال گوش قرار دارند، ترشح می شود و نقش محافظت کننده، نرم کننده و ضد باکتریایی دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک فقدان جرم گوش می تواند منجر به خشکی و خارش گوش شود. به طورطبیعی جرم تولیدشده به تدریج و مرتباً از طرف پرده ی گوش به سمت بیرون حرکت می کند و با حرکات فک، این ذرات جرم خشک شده از کانال گوش خارج می شوند

جرم گوش در نیمه ی بیرونی کانال گوش تولید می شود. بنابراین گاهی در معاینه ی گوش مشاهده می شود که جرم در نزدیکی پرده ی گوش قرار دارد. این بدان معناست که بیمار سعی کرده با گوش پاک کن جرم گوش خود را خارج کند. او قسمت های بیرونی تر را خارج و قسمت های عمقی تر را فشرده کرده، مثل برفی که فشرده شده باشد.

چرا نباید از گوش پاک کن برای تمیز کردن جرم گوش استفاده کرد؟

بسته شدن کانال گوش به وسیله ی جرم یکی از شایع ترین علت های کم شنوایی است و معمولاً علت فشرده شدن و به عقب رانده شدن جرم گوش، استفاده از گوش پاک کن است، خارش گوش، عفونت گوش و پارگی پرده ی گوش نیز از جمله عوارض دیگر استفاده از گوش پاک کن است.

روش های توصیه شده برای تمیز کردن گوش کدام است؟

توصیه می شود بیمار به مدت چند روز از قطره های روغنی مثل «گلیسیرین فنیکه» در داخل

کانال گوش خود بچکاند. این قطره باعث نرم شدن جرم گوش می شود و خارج کردن آن را

آسان می کند.

یکی دیگر از روش های مرسوم برای خارج کردن جرم، شست و شوی کانال گوش با آب ولرم است که البته در مبتلایان به سوراخ پرده ی گوش و دیابت نباید از این روش استفاده کرد.

خارج کردن جرم گوش با قاشقک و ساکشن گوش نیز روش مؤثری است که توسط متخصصان گوش و حلق و بینی انجام می شود. ساکشن دستگاهی است که عملکردی مشابه جاروبرقی دارد و ایجاد مکش می کند. میزان مکش دستگاه ساکشن گوش به اندازه ای است که هیچ گونه آسیبی به پرده گوش وارد نمی کند. در این روش، سر ساکشن مخصوص گوش وارد گوش شده و دستگاه با کشیدن جرم گوش، کانال گوش را تمیز می کند./س

برچسب ها: گوش ، جرم ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.