معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری از به بار نشستن چند پروژه بزرگ حفاری در بخش های ساحل و فراساحل کشور همزمان با سی و سومین سالگرد تاسیس این شرکت در اول دی امسال خبر داد.


به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران خوزستان مهندس محمدرضا تاکایدی اظهار کرد: از ویژگی برجسته تحقق این پروژه ها در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اجرای آنها به صورت کلید در دست (EPDS) به همت مجموعه کارکنان سختکوش و پرتلاش شرکت به ویژه  کارکنان عملیاتی ناوگان حفاری خشکی و دریایی است.

وی توضیح داد: تکمیل حفاری 7 حلقه چاه توسعه ای در بخش خشکی میدان گازی کیش به عنوان دومین قطب گازی ایران تا 3 ماه آینده یکی از پروژه های مهم اجرایی شرکت ملی حفاری ایران به شمار می آید.

تاکایدی افزود: دستگاه های حفاری 54 و 61  در این موقعیت روی دو کلاستر A و B با استفاده از ریل کشنده (پانی بیس) به صورت دسته ای در حال حفر  12 حلقه چاه توسعه و یک حلقه چاه تعمیری هستند که در نخستین گام براساس برنامه ریزی انجام شده 7 حلقه چاه کلاستر B  تکمیل و تحویل کارفرما می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری گفت: هم اکنون حفاری 3 حلقه چاه در کلاستر B به پایان رسید و در مرحله تکمیل است و حفاری چهار حلقه دیگر به لایه های مخزن رسیده است.

وی اظهار کرد: حفاری 6 حلقه چاه روی کلاستر A پروژه  1+12 کیش نیز براساس برنامه بهار آینده به پایان خواهد رسید.

تاکایدی با بیان این که حفاری چاه های فازهای 17 و 18 طرح توسعه میدان گازی پارس نیز به صورت کلید دست از سوی این شرکت در حال اجراست، گفت: با توجه به برنامه تولید زودهنگام از این فازها، براساس توافق به عمل آمده با شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما، حفر و تکمیل 7 حلقه چاه در فاز 17  و  8 حلقه چاه در فاز 18 پرشتاب دنبال می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری افزود: هم اکنون در فاز 18 حفاری آخرین چاه در حفره هشت و یک دوم اینچ رو به اتمام است و در فاز 17  هم 4 حفره انجام شده و مشبک کاری چاه ها به عنوان آخرین مرحله حفاری در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: مراحل تحویل این چاه ها به کارفرما به موجب جدول کاری بین 3 تا 4 ماه آینده محقق خواهد شد.

تاکایدی به استقرار دو دستگاه حفاری دریایی از سوی این شرکت در فازهای 17 و 18 اشاره کرد و گفت: در مجموع برای حفاری 22 حلقه چاه در این دو فاز نزدیک به 90 هزار متر حفاری می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری با اشاره به این که اجرای عملیات حفاری در فاز 14 پارس جنوبی به عنوان یکی دیگر از پروژه های کلید در دست طبق برنامه ادامه دارد، افزود: در این فاز دومین چاه توصیفی در حال آزمایش و حفاری چاه سوم آغاز  شده است.

وی درباره زمان شروع پروژه حفاری کلید در دست میدان نفتی آذر  در بلوک اناران در استان ایلام اظهار کرد: تا یک ماه آینده یک دستگاه حفاری در این موقعیت استقرار خواهد یافت و  عملیات حفاری نخستین چاه آغاز خواهد شد.

تاکایدی با اشاره به این که حفاری اکتشافی بخش خشکی میدان گازی کیش پیش از این از سوی این شرکت با استفاده از دستگاه  67 فتح صورت گرفت، گفت: شرکت ملی حفاری ایران به عنوان نخستین شرکت ایرانی از سال 1381 در حفاری 11 حلقه چاه در فاز 5 و 24 حلقه چاه در فازهای 9 و 10 مشارکت داشته و هم اکنون 4 جکاب این شرکت در پروژه ها پارس جنوبی در آب های خلیج فارس فعالیت دارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری همکاری شرکت نفت و گاز پارس در اپروژه های 17، 18 و 14 و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در پروژه کبش در امر برنامه ریزی، هماهنگی و همیاری نزدیک را عامل موفقیت این شرکت در اجرای این پروژه ها دانست.

وی افزود: در پروژه های کلید در دست مطالعه های لازم برای شناسایی لایه های زمین شناسی، مهندسی و برنامه ریزی حفاری، خدمات فنی، تامین کالا، مواد، دستگاه های حفاری، همچنین مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه در تعهد این شرکت و نشان دهنده توانمندی و بالندگی آن در اجرای پروژه های بزرگ ملی در بیش از سه دهه فعالیت در عرصه صنعت حفاری است.

شرکت ملی حفاری ایران اول دی  1358 به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد و  هم اکنون با بیش از 16 هزار نیروی فنی و تخصصی و 73 دستگاه حفاری خشکی و دریایی، یکی از شرکت های قدر در عرصه صنعت حفاری در خاورمیانه است./س

برچسب ها: تکمیل ، چاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.