پوکی استخوان یا استئوپورز یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌‌دهد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، تاکنون هیچ راهی برای پیش بینی این مسئله که یک فرد در آینده به این بیماری مبتلا می‌شود یا خیر وجود نداشته و تشخیص تنها زمانی صورت می‌گیرد که فرد دچار یک شکستگی استخوان می‌شود.

زوال استخوان‌ها در قسمت فک که پیش از درمان دندانی با اشعه ایکس تصویربرداری شده است، می‌تواند نشان دهد که آیا زوال استخوان در دیگر بخش‌های بدن این فرد در جریان است یا خیر.

این تحقیق تصویر گرفته شده توسط اشعه ایکس از دهان 5 هزار بیمار را که بین 15 تا 94 سال، سن داشته‌اند را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که در زنان تا 42 سالگی هیچ تغییر در تراکم استخوانی آنها مشاهده نمی شود اما پس از این سن میزان تراکم استخوان آنها کاهش می‌یابد.

پوکی استخوان در دوران یائسگی زنان بسیار شایع است؛ چرا که در این دوران استروژن در بدن زنان به شدت کم می ‌شود. همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و استعمال دخانیات مانند سیگار باعث پوکی استخوان می ‌شود.

در شرایط کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافت‌های استخوانی می ‌گیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می‌شود.

همچنین با بالا رفتن سن تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن می‌شود و با گذشت زمان و در دوران کهنسالی این عارضه بروز می‌‌کند. برخی از بیماری‌ها چون پرکاری تیروئید، کم کاری غدد جنسی، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ و دیابت و مصرف برخی داروها مثل کورتن و لووتیروکسین، فورزماید، هپارین٬ فنیتوئین نیز در طول زمان باعث پوکی استخوان می‌شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.