خبرگزاري معا در فلسطين در گزارشي از بيت لحم به نقل از کارشناسان صهيونيست عملي شدن تهديدات نظامي رژيم صهيونيستي عليه ايران را به معني تکرار سناريوي شکست سال 1973 عنوان کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است؛ تلويزيون اسرائيل در يک گزارش مقايسه‌اي نتايج جنگ سال 1973 مصر و سوريه عليه اسرائيل را که در روزهاي سال نوي يهودي اتفاق افتاده بود با شرايط امروز تل آويو  مقايسه کرد  و با انتقاد از سياست جنگ طلبانه مسئولان اسرائيلي اعلام کرد، در سال 1973 اگر آمريکا نبود طناب دار بر دور گردن اسرائيل تنگ و تنگ تر مي‌شد اما نه تنها از آن اتفاق درس نگرفتيم بلکه امروز در اقدامي که بايد حماقت اطلاعاتي عنوان کرد، دم از حمله به ايران مي‌زنيم.

تحليل گران اسرائيلي با هشدار درباره خطر حمله به ايران، مي‌گويند: اين حمله مي‌تواند مصيبت سال 1973 را تکرار کند.

"آمنون آبرامويچ" روزنامه نگار با تجربه اسرائيلي معتقد است: به ما مي‌گويند جنگ سال 1973 يک بازي اطلاعاتي بود که در اين بازي مصر پيروز شده است اما واقعيت اين نيست، آن جنگ نه بازي اطلاعاتي بود و نه بازي سياسي، آن جنگ نشاني از شکست کامل سياسي، نظامي و امنيتي اسرائيل بود و همين شکست همه جانبه سبب شده بود تا مصر با تمام امکانات به ما حمله کند.

در گزارش مقايسه‌اي تلويزيون اسرائيل، شرايط روزهاي جنگ 1973 با شرايط امروز اسرائيل بررسي شد و آمده است: آن روز "موشه ديان" رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائيل بود و امروز "ايهود باراک" در جاي او قرار دارد، آن روز "گلد ماير" نخست وزير بود و امروز نتانياهو در جاي او قرار دارد، آن زمان "گلد مائير" به گزارش‌ها و هشدارهاي نظاميان توجه نداشت و امروز نتانياهو اين گونه است.

از نگاه آبرامويچ، در سال 1973 اسرائيل نيروي نظامي در اختيار داشت ولي برنامه نظامي نداشت، البته در جنگ سال 1973 تل آويو در همه زمينه‌ها شکست خورده بود به گونه‌اي که اگر از  زمان آغاز عمليات ارتش مصر و  سوريه هم آگاه بود تفاوتي در نتيجه به دست آمده در جنگ نداشت زيرا تل آويو هيچ طرحي براي جنگ يا مقابله با هجوم احتمالي نداشت.

شرايط امروز هم مثل شرايط سال 1973 است، همه سران نظامي و اطلاعاتي اسرائيل درباره پيامد جنگ با ايران به نتانياهو  هشدار مي‌دهند و مي‌گويند:‌ ما هدف واضحي نداريم و خودمان هم نمي‌دانيم در ايران در پي چه خواهيم بود.

در چنين شرايطي آبرامويچ هشدار مي‌دهد که بي توجهي به هشدارهاي اين نظاميان ارشد ارتش و سرويس‌هاي اطلاعاتي اگر با ورود بي برنامه به کارزار جنگ با ايران ختم شود، بدون شک نتيجه بهتر از نتيجه جنگ 1973 نخواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار