به گفته رييس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران برای اکثر فارغ التحصیلان با دارا بودن شرایط تاسیس دفتر کار، امکان شروع به کار وجود ندارد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي،‌ دكتر زهرا جعفري، در خصوص انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: انجمن علمی شنوایی شناسی ایران (Iranian Association of Audiology, IAA) از سال 1384 تحت نظارت کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را آغاز کرده است. این انجمن با بیش از 2000 عضو از بين دانش آموختگان شنوایی شناسی، متولی ارایه خدمات به این گروه از متخصصین پیراپزشکی است، و ارکان اصلی آن را پنج کمیته آموزشی-پژوهشی، دانشجویی، رفاهی-بین الملل، حقوقی-صنفی و واژه گزینی تشکیل می دهد.

استادیار دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مشكلات و موانع پيش روي فعاليت انجمن علمی شنوایی شناسی ایران  اظهار كرد: موانع عمده پیش روی انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و شنوایی شناسان کشور را می توان به صورت زیر خلاصه نمود: لزوم تسریع در تایید تعرفه خدمات شنوایی شناسی که در دی ماه سال 1390، نهایی گردید.لزوم تسریع در بررسی و تایید اصلاحیه "آیین نامه تاسیس دفتر ارزیابی شنوایی شناسی" که در آبان سال 1390 نهایی، و به دفتر مدیر کل محترم نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تحویل گردید.لزوم حمایت از انجمن های علمی در برگزاری همایش ها و کنگره های علمی حداقل از جنبه دسترسی رایگان یا با تخفیف ویژه به سالن های عمومی دانشگاهی و دولتی و امکانات آنها.لزوم رفع موانع پیش روی انجمن های علمی در برگزاری کنگره ها به صورت بین المللی و تصحیح نام رشته در زبان فارسی از "شنوایی سنجی" به "شنوایی شناسی" در مراکز آموزشی، ادرای، صدور کارت های دانشجویی/ هیات علمی/ عضویت و کاربردهای مختلف .

دكتر جعفري، از دیگر مشکلات صنفی شنوایی شناسی ياد كرد و گفت: رشته شنوایی شناسی، از جمله رشته های علوم پزشکی است که در آن، ارایه ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین خدمات ارزیابی، تشخیصی و توانبخشی شنوایی به بیماران، کاملا به تجهیزات و دستگاه های مختلف وابسته است. اکثر این دستگاه ها وارداتی است و هزینه خرید بالایی را به همکاران تحمیل می کند که با در نظر گرفتن سایر هزینه های تاسیس مطب، برای اکثر فارغ التحصیلان با دارا بودن شرایط تاسیس دفتر کار، امکان شروع به کار وجود ندارد. حمایت مالی از همکاران از طریق ارایه وام های کوتاه و بلند مدت می تواند در تاسیس دفتر ارزیابی شنوایی به ویژه برای دانش آموختگان جوان این رشته، کمک بزرگی محسوب شود.

وي افزود: برخی خدمات این رشته مانند غربالگری شنوایی در گروه های سنی مختلف به ویژه نوزادان و کودکان یا تجویز سمعک، توسط تخصص هایی غیر از شنوایی شناسی انجام می شود که ضرر چنین اقدامی از ابعاد مختلف، بیش از همه متوجه فرد و خانواده دریافت کننده آن خدمت است.

دكتر جعفري ادامه داد: از دیگر موارد قابل ذکر، ارجاع پرونده شنوایی شناسان از کمیسیون های حل اختلاف در سازمان، به دنبال مشکلات پیش آمده در ارایه خدمات به بیماران، به سایر رشته های با ارتباط و تخصص کمتر مانند متخصصین محترم گوش گلو و بینی تا به انجمن علمی شنوایی شناسی است که می تواند بر نتیجه قضاوت، تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

به گفته رييس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران این انجمن، "دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران" را پیش رو دارد که این کنگره بزرگ در تاریخ 10 تا 12 اردیبهشت ماه سال 1392 با دعوت از اساتید برجسته خارجی و با همکاری مراکز دانشگاهی، انجمن های علمی و تخصص های مختلف از جمله گوش گلو و بینی، نوزادان و کودکان، اعصاب، گفتاردرمانی، کاردرمانی، سالمندی، علوم اعصاب، روانشناسی، علوم مهندسی پزشکی و پردازش سیگنال، در سالن همایش های رازی برگزار خواهد شد. وب سایت دو زبانه فارسی انگلیسی این کنگره برای دستیابی به اطلاعات بیشتر  و ارسال مقاله به آدرس
 
www.aud2013.ir در دسترس می باشد.
 


برچسب ها: شنوایی ، مطب ، نظام پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار