یکی از مراکز حقوق بشر در عربستان اذعان کرد که رژیم آل‌سعود به جنگ با مدافعان حقوق بشر ادامه می‌دهد و انواع محدودیت‌ها برای آن‌ها قرار داده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری شبکه العالم،  مرکز حقوق بشر خلیج فارس در عربستان سعودی فاش کرد که مدت بازداشت «عیسی آل مرزوق النخیفی» مدافع حقوق بشر عربستانی، دو هفته دیگر تمدید شده است.

به نوشته سایت خبر «وطن» این مرکز حقوق بشر در عربستان همچنین اعلام کرد که محاکمه دکتر محمد بن فهد القحطانی، دکتر عبدالله الحامد، مخلف الشمری و ولید ابوالخیر- از فعالان حقوق بشر که در زندان به سر می‌برند- با رویکردی سیاسی و اتهاماتی بی‌اساس همچنان ادامه دارد و هدف از این محاکمه‌ها نیز بازداشتن این افراد از ادامه فعالیت در زمینه دفاع از حقوق بشر و ساکت کردن آنان از درخواست اصلاحات و مطالبه احترام به حقوق بشر است.

بر اساس این گزارش، گزارش‌های موثق دیگری نیز از اعتصاب غذای محمد صالح البجادی برای بار دوم حاکی است. وی در اعتراض به سوء رفتار زندانبانان و محرومیت از اطلاع از دنیای خارج از زندان، اعتصاب غذا کرده است.

بر اساس گزارش این مرکز حقوق بشر، عیسی آل مرزوق النخیفی، از فعالان برجسته حقوق بشر و رئیس پایگاه اطلاع رسانی عیسی آل مرزوق النخیفی، به اتهام پایبند نبودن به رفتارهای مثبت یک شهروند و به سبب انتشار مطالبی در فیس بوک و توی‌تر بازداشت شد و تاکنون تاریخی برای محاکمه او در نظر گرفته نشده است.

النخیفی پیش‌تر فعالیت یک شبکه فساد را در جیزان که به سرکردگی وکیل شاهزاده عبدالله السوید اداره می‌شد رسوا کرده بود که علت واقعی طرح اتهام‌های واهی آل سعود به او نیز این اقدام او بود.

محمد صالح البجادی دیگر مدافع حقوق بشر عربستانی که در زندان به سر می‌برد، از اعضای موسس جمعیت حقوق مدنی و سیاسی «حسم» در این کشور است. وی پس از اعتصاب غذا به سبب بدرفتاری مسئولان زندان با او و جدا کردن او از جهان خارج از زندان، به سلول انفرادی منتقل شد.

دکتر محمد بن فهد القحطانی و دکتر عبدالله الحامد نیز از فعالان حقوق بشر در عربستان هستند که از اعضای مؤسس جمعیت حقوق مدنی و سیاسی در عربستان «حسم» بودند. این دو فعال حقوق بشر که به دلایل واهی بازداشت شده بودند، تصمیم داشتند از جلسه دادگاه برای رسوا کردن رژیم و بیان موارد نقض حقوق بشر در این کشور بپردازند اما مسئولان قضایی به منظور جلوگیری از این رسوایی، جلسه محاکمه آنان را به صورت محرمانه برگزار کردند و به همین سبب مته‌مان، صلاحیت دادگاه را زیر سوال برده و آن را خلاف اصول عدالت ارزیابی کردند.

مخلف الشمری نویسنده و فعال حقوق بشر نیز پس از بازداشت، تاکنون هفتمین جلسه محرمانه محاکمه را پشت سر گذاشته است. در ابتدای محاکمه، اتهام ساختگی «مزاحمت برای دیگران» به او بسته شد، اما در جلسات بعد تعرض به اعتبار مملکت، تماس با سازمان‌های مشکوک، تحریک افکار عمومی بین المللی و داخلی و حضور در شبکه‌های بیگانه افزوده شد.

 «ولید ابوالخیر» نیز از مدافعان حقوق بشر عربستان است که در زندان به سر می‌برد. اتهامات مطرح شده بر ضد ابوالخیر، هتک حرمت قوه قضاییه، متهم کردن یکی از قضات به فساد و همچنین تلاش برای خدشه دار کردن اعتبار حکومت از طریق دادن اطلاعات گمراه کننده به سازمان‌های حقوق بشر بیگانه است.

ابوالخیر تاکید کرد: آن‌ها سعی دارند محاکمه مرا قانونی جلوه دهند اما اتهامات وارده کاملا سیاسی هستند و ممنوع الخروج کردن من به سبب اتهامات مطرح شده کاملا غیرقانونی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار