مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با بيان اين که در سوريه صف بندي جديدي ايجاد شده است که در آن کشورهاي داراي حق وتو در برابر هم ايستاده‌اند، گفت: تقابل آمريکا و روسيه در سوريه آغاز يک جنگ سرد بوده که مرکز ثقل آن خاورميانه است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، علي اکبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در مراسم افتتاحيه سال تحصيلي 92-91 دانشگاه عالي دفاع ملي که در سالن اصل ولايت اين دانشگاه برگزار شد، ضمن تبريک آغاز سال تحصيلي براي دانشجويان دانشگاه عالي دفاع ملي و گرامي داشتن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: اميداريم در اين دانشگاه آنطور که در چشم انداز يک موسسه بسيار ارزشمند تعريف شده، گام‌‌هاي بلندي در جهت اهداف تعريف شده برداشته شود.

وي در ادامه با بيان اين که منطقه طي يکي دو سال اخير دچار تغيير و تحولات اساسي شده است به موضوع بيداري اسلامي و نقشي که ايران مي‌تواند ايفا کند، اشاره کرد و گفت:‌ در تعريف بيداري اسلامي گفته مي‌شود بهار عربي ولي اين با شاخص‌هاي پان عربيسم بسيار متفاوت است چرا که حتي آنهايي که تا مدت‌ها قبل بر بهار عربي تاکيد داشتند امروز قبول دارند که يک تحول اساسي اسلامي در منطقه رخ مي‌دهد.

ولايتي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در چهاردهم بهمن ماه سال 89 مبني بر اين که تحولات منطقه ناشي از بيداري اسلامي است، اظهار داشت: اگر غرب و حتي جهان عرب بر بهار عربي تاکيد دارند پس چرا ارزش‌هاي پان عربيسم که ما آن را در دوره‌هاي جمال عبدالناصر هم ديده بوديم احيا نشده است.

مشاور مقام معظم رهبري با طرح اين سوال که بهار عربي يعني چه و آيا اين تحولات شکوفايي يک پان عربيسم بود گفت: نوع کارها و آراي مردم حکايت دارد که اين تحولات يک تحول آرماني اسلامي و مشابه حرکاتي است که در مقدمه حرکت انقلاب اسلامي رخ داد.

وي با يادآوري اينکه کساني که در تونس و ليبي و مصر روي کار آمده‌اند، از اسلام گراهاي با سابقه‌ بودند، اظهار داشت: کم کم به جايي مي‌رسيم که ديگران ناچار مي‌شوند قبول کنند که اين حرکت يک حرکت اسلامي است.

ولايتي افزود: در کشورهايي که حاکمان آنها در سال‌هاي طولاني، سابقه دوستي با اسرائيل را نيز در کارنامه خود داشتند، اين حاکمان از بين رفته و اسلام گراها به جاي آنها روي کار آمده‌اند.

مشاور مقام معظم رهبري با تاکيد بر اين که حرکت به وجود آمده حرکت اسلامي است، افزود: دليل اين نامگذاري آن است که همه نوع آرمان‌ها در کشورهايي که دچار تحول شده‌اند،‌امتحان شده بود؛ به خصوص در مصر که مدتي از ليبراليسم اروپايي تبعيت مي‌کرد و در زمان جمال عبدالناصر نيز بهار عربي را به وجود آورده بودند و اسم مصر را به جمهوري متحدعربي با مشارکت سوريه، لبنان، ليبي و چند کشور ديگر تغيير داده بودند.

وي تصريح کرد: هر چيزي که در مصر اتفاق افتاده ديگر باز نخواهد گشت و مصر هيچ وقت ديگر حکومت نظامي نخواهد داشت چرا که مردم مصر دموکراسي را در چارچوب ارزش‌هاي اسلامي نهادينه کرده‌اند و به آن ادامه مي‌دهند.

ولايتي با اشاره به تلاش‌هاي آمريکا و متحدانش در متوقف کردن حرکت‌هاي مردمي در منطقه و به خصوص مصر اظهار داشت: حتي شاهد بوديم که برخي حکومت‌هاي منطقه با آمريکا بر سر نگهداري مبارک اختلاف نظر داشته‌ و لذا سعي کردند جايگزيني مانند عمر سليمان که عنصري اطلاعاتي در حکومت مبارک بود را به جاي او بياورند که هيچ کدام از اين تلاش‌ها نتيجه نداد و بالاخره سرنوشت مصر به  انتخابات کشيد.

مشاور مقام معظم رهبري مردم مصر را حامي رئيس جمهور اين کشور دانست و افزود:‌ به موازات اين امر آمريکا تلاش کرد تا در روند کار مرسي اخلال ايجاد کند، لذا به کارهايي مانند محدود کردن اختيارات رياست جمهوري و منحل کردن مجلس ملي و يا تحت فشار گذاشتن اسلام گرايان دست زدند و حتي اين اواخر با انتشار فيلم موهن آمريکايي تستي را انجام دادند.

وي همچنين تصريح کرد:‌ حتي وزير خارجه آمريکا گفته بود که "چرا در کشوري که ما به آزادي‌اش کمک کرده‌ايم سفيرمان را مي‌کشند و پرچم القاعده به جاي پرچم آمريکا بالا مي‌رود"؛ بنابراين اين فيلم موهن تستي بود که آنها انجام دادند ولي ديدند که نمي‌توانند با کشورها بازي کنند و طمع آنها در بنغازي بي‌ثمر بود.

ولايتي در ادامه سخنانش به موضوع سوريه اشاره کرد و گفت: آنها با ناکامي در کشورهاي شمال آفريقا، سوريه را انتخاب کردند تا آن چيزهايي که از دست داده بودند را جبران کنند و اتحادي متشکل از سلفي‌ها،‌ القاعده و برخي ديگر کشورهاي منطقه براي ايجاد قريب به 20 ماه نا امني ايجاد کردند.

مشاور مقام معظم رهبري با بيان اين که در سوريه صف بندي جديدي ايجاد شده است که در آن کشورهاي داراي حق وتو در برابر هم ايستاده‌اند، اظهار داشت: اين اهميت منطقه را مي‌رساند و جا دارد که تحولات منطقه با نگاه آينده نگري مورد توجه قرار گيرد.

وي همچنين تصريح کرد: امروز روس‌ها کشتي‌هاي نظامي خود را به سواحل سوريه مي‌فرستند و در آنجا لنگر مي‌اندازند و اين نشان مي‌دهد که روسيه به راحتي از حمايت سوريه دست نخواهد کشيد.

ولايتي افزود: تقابل آمريکا و روسيه در سوريه آغاز يک جنگ سرد است که مرکز ثقل آن را خاورميانه تشکيل مي‌دهد.

مشاور مقام معظم رهبري القاعده را دست پرورده آمريکا دانست و اظهار داشت: منطقه خاورميانه هر نقطه‌اش تعيين کننده است و تنشي که در سوريه ايجاد کرده‌اند به داخل کشورهاي مجاور نيز کشيده مي‌شود؛ ما خوشحال نيستيم که امروز بحران در سوريه به مناطق کردنشين ترکيه نيز سرايت کرده است و هيچ کسي راضي نيست که تمايت ارضي کشورش مورد تهديد واقع شده است.

وي تصريح كرد: اين كه وزير خارجه كشوري وارد منطقه كردنشين شود با آتش بازي كردن است .

ولايتي با بيان اين كه موضوع سوريه داراي حساسيت بين المللي است، اظهار داشت: اگر امروز حكومت سوريه در برابر متحدان عرب و غير عرب و متحدان غربي و غير غربي توفيق پيدا كرده است در حقيقت پيروزي جمهوري اسلامي ايران است كه البته عكس آن هم اتفاق بيافتد باز هم صادق است.

مشاور مقام معظم رهبري اضافه كرد: در عراق هم همين طور بوده است و اگر مالكي موفق شده در سال 2011 آمريكايي‌ها را بيرون كند، موفقيت و پيروزي ايران بوده است و يا اگر در جنوب لبنان و نوار غزه اسرائيلي‌ها بيرون رانده شده و زانو مي‌زنند اين نيز يک  پيروزي براي ايران است .

وي با بيان اين كه چهار پيروزي جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه در سوريه رقم خورده است، اظهار داشت: امروز پيروزي نسبي دولت سوريه قطعي است و آنهايي كه مي‌گفتند اسد بايد برود امروز مي‌گويند نيازي به مداخله خارجي‌ها نيست و بايد موضوع توسط خود مردم حل و فصل شود که اين دقيقا همان حرفي بود كه جمهوري اسلامي ايران از اول بر آن تاكيد داشت.

ولايتي با اشاره به خرابكاري‌هاي گروهک‌هاي تروريستي، پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران تأکيد کرد: قطعا كارهاي پراكنده‌اي نظير انفجارها يا آدم كشي‌ها دولت سوريه را متزلزل نخواهد كرد و قطعا حكومت سوريه توسط معارضين از بين نخواهد رفت.

مشاور مقام معظم رهبري با يادآوري اين كه آمريكا و متحدانشان پس از ناكامي در عرصه نظامي در سوريه به كارهاي سياسي روي آورده‌اند، گفت: در شوراي امنيت چين و سوريه قطع نامه آنها را وتو كردند و يا در جنبش عدم تعهد ايران به عنوان عنصري محكم و استوار در جهت حمايت از دولت سوريه مانع هر گونه اقدام ضد سوري شد.

ولايتي هم چنين تصريح كرد: اين كاملا مشخص بود كه اگر ايران رئيس غيرمتعهدها شود براي سوريه كار مثبتي انجام خواهد داد و ديديم كه اين چنين هم شد و در اختتاميه آن از ايران به عنوان رئيس جنبش درخواست شد كه براي حل بحران سوريه كاري انجام دهد.

وي با بيان اينكه در شوراي امنيت، روسيه و چين و در غيرمتعهدها ايران به عنوان كشور دوست سوريه مانع از به ثمر رسيدن اهداف آمريكا شدند، اظهار داشت: اين بدون ترديد يكي از پيروزي‌هاي مهم ايران در عرصه بين المللي بود.

مشاور مقام معظم رهبري تصريح كرد: دنياي آينده دنياي چند قطبي است و كشورهايي مانند چين به عنوان ابر قدرت اقتصادي و روسيه به عنوان ابر قدرت نظامي با قاطعيت در مقابل آمريكا ايستاده‌اند.

ولايتي با بيان اينكه خط جديد جهان و خط جديد شرق و غرب از خاورميانه مي‌گذرد و برلين آن روز دمشق امروز است، گفت: خاورميانه به عنوان بيداري اسلامي با الگو گرفتن از ايران اسلامي در حال پيشرفت است و اين بيداري اسلامي است كه موجب تحولات شده و معادلات بعد از كمپ ديويت را بر هم زده است.

وي با بيان اين كه هدف مشترك استكبار و ارتجاع عرب ساقط كردن اسد است، افزود: آمريكا بعد از حادثه بالا رفتن پرچم القاعده به جاي پرچم ‌اش در بنغازي، در سوريه عقب نشيني كرده است .

مشاور مقام معظم رهبري با بيان اينكه موضوع سوريه منطقه‌اي نيست بلكه بين المللي است، يادآور شد: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران قبل از رسيدن به سال 1404 كه به عنوان قدرت اول منطقه مطرح شده جلوتر هستيم و بيشترين تاثيرگذاري را داريم؛ آينده منطقه آينده پيچيده‌اي است.

وي در پايان خاطر نشان كرد: خاورميانه و غرب آسيا مركز ثقل سياسي بين‌المللي دنياي آينده خواهد بود.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار