معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور گفت: تمام آثار تاریخی سیستان و بلوچستان بزودی مرمت خواهند شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان  ، مسعود علویان صدر  در حاشیه بازدید از اماكن تاریخی و فرهنگی جنوب سیستان و بلوچستان افزود: برخی از آثار و بناهای تاریخی این استان بر اثر گذشت زمان یا عوامل طبیعی و غیرطبیعی دچار تغییراتی شده‌ اند كه مرمت آنها در دستور كار این معاونت قرار دارد.
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از تنوع فرهنگی، آداب و رسوم و همچنین سنت های بسیار زیبا مورد توجه معاونت میراث فرهنگی است و در همین زمینه برای معرفی توانمندیهای فرهنگی و تاریخی این استان برنامه ‌های بسیار خوبی در دست اقدام است.
وی گفت: سیستان و بلوچستان با دارا بودن سابقه تاریخی و فرهنگی كهن جزو استانهای است كه بیشترین برنامه ‌ریزی‌ های معاونت میراث فرهنگی در آن اجرا خواهد شد.
علویان صدر با بیان اینكه موزه زاهدان به عنوان نخستین موزه منطقه ‌ای كشور محسوب می شود، تصریح كرد: با توسعه و تقویت این موزه قصد داریم زاهدان را به قطب موزه‌ ای شرق و جنوب شرق كشور تبدیل كنیم.
وی با اشاره به نیاز شهرستان های مختلف سیستان و بلوچستان به ساماندهی موزه های محلی گفت: با تكمیل و افتتاح این موزه ‌ها می‌ توان به آینده استان در حوزه موزه‌ داری امیدوار بود.
وی افزود: زاهدان، سرباز، ایرانشهر، سراوان و چابهار جزو مستعدترین شهرستانهای كشور برای ایجاد موزه ‌های محلی هستند.
علویان صدر با اشاره به آداب، سنن و رسوم مردم سیستان و بلوچستان گفت: این آداب و سنن ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد موزه ‌های مردم‌شناسی در نقاط مختلف این استان به وجود آورده است.
معاون میراث فرهنگی كشور ادامه داد: وجود هنرهای سنتی و صنایع دستی زیبا مانند كارگاه ‌های سفال‌سازی در كنار آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان یكی دیگر از ظرفیت‌ های ایجاد موزه‌ هنرهای سنتی در این استان است.وی گفت: وجود هزار و 600 بنای تاریخی و فرهنگی در سیستان و بلوچستان سبب شده تا این استان به عنوان یكی از مهمترین نقاط مورد توجه میراث فرهنگی شناخته شود.معاون میراث فرهنگی كشور همچنین از بررسی پرونده شهر سوخته زابل برای ارائه به كمیته میراث جهانی خبر داد.
مسعود علویان صدر معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور با هدف بررسی آخرین وضعیت بافت‌ها، ‌بناها و اماكن تاریخی و فرهنگی سیستان و بلوچستان به این استان سفر كرده است.  /س

برچسب ها: مرمت ، آثار ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.