وزيران خارجه کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي با محکوم کردن فيلم ضداسلامي ساخت آمريکا که منجر به اعتراضات مرگبار در نقاط مختلف جهان شده است، تصويب قوانيني را براي جلوگيري از تحريک «خصومت مذهبي» خواستار شدند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ، وزراي خارجه 57 کشور عضو سازمان همکاري اسلامي در نشستي در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل، با بيان اينکه حق آزادي بيان بايد با حس مسئوليت پذيري در قبال اين آزادي همراه باشد، از دولت هاي سراسر جهان خواستند «تدابير مناسبي مانند تصويب قوانين عليه اين اقدامات که منجر به تحريک دشمني مذهبي، تبعيض و خشونت مي شود، اتخاذ کنند.»
شرکت کنندگان در اين نشست، فيلم ضداسلامي « بيگناهي مسلمانان» را که در اينترنت منتشر شده ، و کشته شدن چهار ديپلمات آمريکايي در پي اعتراضات خشونت آميز در ليبي به اين فيلم موهن را محکوم کردند.
وزيران خارجه کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي در بيانيه اي « عدم رواداري مذهبي، تبعيض، بدنام کردن مسلمانان و خشونت و دشمني مذهبي بر ضد اين گروه ديني» از طريق ساخت و انتشار فيلم و کاريکاتورهاي موهن به پيامبر اسلام را محکوم کردند.
اين بيانيه افزود: « اين اقدمات که هدف از آن ايجاد اسلام هراسي است، ناقض آزادي مذهبي است و موجب آزردگي مسلمانان جهان شده است.»
در اين بيانيه آمده است: « ما بر اهميت آزادي بيان اذعان مي کنيم، اما در عين حال بر لزوم تضمين اينکه آزادي بيان بايد با مسئوليت پذيري کامل و  بر اساس قوانين بين المللي مربوط به حقوق بشر اعمال شود، تاکيد مي کنيم.»
وزيران خارجه کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي خواستار « آگاهي جهاني در خصوص پيامدهاي خطير تحريک خصومت مذهبي،‌ تبعيض و خشونت» شدند.
سازنده فيلم ضداسلامي مزبور که ناکولا باسلي ناکولا نام دارد، پنجشنبه به علت نقض شرايط آزادي مشروط خود که مربوط به جرم کلاهبرداري از بانک در سال دو هزار و ده است، در لس آنجلس بازداشت شد.
باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در نشست مجمع عمومي سازمان ملل با وجود محکوم کردن اين فيلم، خواستار آزادي بيان شد.
وزيران خارجه چند کشور اسلامي خواستار تصويب قانوني بين المللي براي جلوگيري از حملات مذهبي شده اند.
 "احمد داود اوغلو"، وزير خارجه ترکيه گفت: « افزايش نگران کننده اقدامات ضدمذهبي و توهين به پيروان مذاهب عواقب جدي براي صلح و امنيت بين المللي در پي دارد.»
وي افزود: «وقت آن رسيده است که توهين به مذاهب و پيروان آنها به عنوان جرم قلمداد شود. ما بايد تدابير فوري در اين خصوص اتخاذ کنيم.»
برچسب ها: بین الملل ، فیلم ، موهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار