قدیمیها بر این باورند که حرف خودت را کجا شنیدی، همان جایی که حرف دیگران شنیدم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  آسیب شناسان  در کل جهان معتقدند هر گاه که جامعه  و مردمانش در تعاملات با یکدیگر  نظرات و دیدگاه مثبت از قبیل اعتماد ایمنی  و آرامش  را داشته باشند موجب رشد یکدیگر  شده و  می توانند به کمالات پیدا کنند وغیبت یکی از دلایل مهم بر هم زدن این روابط مثبت گر است.
 غیبت همانند قفلی که زنجیرهای متوالی به آن بسته شده و همراه آن وجود دارد که می توان از آن ذخیره ها به سو ظن، نادانی،  آبروریزی، عذاب وجدان، اضطراب و پریشانی اشاره کرد که به کمک یکدیگر  و با نشانه ای به نام غیبت در میان جامعه ریشه  دواند و به صورت نسبتا پنهانی از داخل جامعه را فاسد می کنند و ذهن مردم را نسبت به یکدیگر منفی گرانه می کند.
 هر چیزی که موجب ظن و گمان در مورد دیگری و یا گروهی می شود و امکان تعاملات سازنده را از بین می برد برای جامعه بشری توصیه نمی گردد که غیبت یکی از همین موارد است.
 روح الله کریمی معاون پژوهشی حوزه علمیه عبد العظیم الحسنی در رابطه با خبرهای غیبت و تاثیرات سو آن اظهار داشت: از وجدان که حرف به میان می آید در گروه آن دین پشت سر آن است همان طور که ما می گویيم چیزی که وجدانی است حتما دینی ام خواهد بود  به طور کلی با اشاره هایی می توان به سو ظن و برگمانی غیبت اشاره کرد و تاثیرات روحی بسیاری  برای آن نام برد ولی آسیب  اصلی و تباهی آن راه تنها خدا می داند و شاید در این دنیا رویت نشود و ذات آن دیده نگردد و این آسیب های جدی روحی و روانی را می توان از احادیث اتنباط کرد و به طور مثال می توان به حدیثی اشاره کرد که می گوید: غیبت کنندگان در روز قیامت از گوشت مردار تغذیه می کنند.

وی در رابطه با غیبت صحیح اذعان داشت:  در دین مبین اسلام که هر چیز به روشنی ذکر شده در باره ی غیبت هایی صحیح نیز اشاره شده است و می توان به ذکر مثالی آن را بیان نمود.
  کریمی در رابطه با مفهوم غیبت گفت: در بد گفتن از افراد، صرف این که بدانیم این حرف در مورد نوع افراد مطرح می شود و موجب نارضایتی آنها خواهد شد،  در این صورت نباید آن حرف را مطرح کنیم.
 در مورد ویژگی های خوب انسانها چون نوعا انسان از خوب گفتن در مورد خودشان رضایت دارند اشکالاتی ندارد مگر این که مطمئن باشیم که از خوب گفتن در رابطه با خود هم راضی نیستند./ز

برچسب ها: تلاش ، غیبت ، ناتوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار