وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در جمع عمومی سازمان ملل متحد از توهین به مقدسات اسلامی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون ترکيه، "احمد داود اوغلو" در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ما هر ساله در اینجا در سازمان ملل متحد جمع می شویم جایی که در بر گیرنده خواسته بشر برای صلح و امنیت و نظم بین المللی است . ما درباره چالش های مهمی که با آنها روبرو هستیم تبادل نظر می کنیم و تعهد قوی خود را برای حل آنها ابراز می کنیم . ما در بسیاری از موضوعات یکصدا صحبت می کنیم اما اغلب در اقدام متحد کوتاهی می کنیم. ما تعهد خود را به حل مناقشه هایی که به بن بست رسیده اند اعلام کردیم اما هنوز هیچ چشم اندازی برای حل بسیاری از مناقشه هایی که به بن بست رسیده اند وجود ندارد. ما بارها گفته ایم که از یک راه حل دو کشوری برای فلسطین حمایت می کنیم و بسیاری از قطعنامه ها در این زمینه را پذیرفته ایم اما با این وجود ما هنوز امیدواریم که روزی برسد که به زودی شاهد نمایندگی فلسطین در سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو برابر با دیگران در این مجمع باشیم. ما همچنین بر ضرورت راه حل بحران قره باغ مطابق به تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کردیم اما با این وجود در دو دهه ی گذشته حتی یک گام هم برای حل این مشکل برداشته نشده است. مشکل قبرس هم تقریبا برای پنجاه سال بدون حل باقی مانده است. تقریبا یک دهه از پیشنهاد سازمان ملل متحد در سال دوهزار و چهار می گذرد، طرحی که کل جامعه ی بین المللی از آن حمایت کرد ، ولی هنوز شاهدیم که ترک تبارهای قبرس همچنان با انزوا و تحریم های غیر قانونی و ناعادلانه روبرو هستند .درحالیکه ما نمی توانیم مشکلات کنونی را حل کنیم هرساله شاهدیم که بحران های جدیدی را ما را محاصره کرده اند. تروریسم همچنان به حملات خود ادامه می دهد و جان افراد بی گناه را می گیرد با این وجود ما هنوز پاسخ بین المللی کارآمد برای تروریسم نداریم.

داود اوغلو تصریح کرد: امروز برخی کشورها به روش های خشونت دولتی و عملیات بی رحمانه متوسل می شوند و باعث کشته شدن شهروندان بی گناه می شوند. ما قویا معتقدیم جان انسان مقدس است.

وی گفت: اگر ما حقوق یک فرد در سوریه، فلسطین ، سومالی و افغانستان را با حقوق خود برابر ندانیم چگونه می توانیم از آزادی و عدالت صحبت کنیم؟ اگر حقوق اساسی بشری به علت قدرت زیاد قربانی شود و به علت گفتگو معدودی از کشورها مورد مصالحه قرارگیرد چگونه می توانیم به حقوق بشر جهانی و امنیت دست یابیم.

وی افزود: ما باید موضوع دیرینه ی مربوط به اصلاحات در سازمان ملل را انجام دهیم تا این سازمان همان کاری را انجام دهد که برایش تعیین شده است . روش های کاری و ساختارهای سازمان ملل متحد مطابق با واقعیت های کنونی دنیا نیست. شورای امنیت سازمان ملل که مسئولیت اصلی آن حفظ امنیت و صلح بین الملل است باید مردمی تر و کارآمد تر باشد. شورای امنیت باید به نیازهای واقعی دنیا پاسخ بدهد.

وی افزود: حملات اخیر علیه اسلام و حضرت محمد (ص) که درود و سلام خدا بر او باد، اقداماتی تحریک کننده هستند. هدف از این اقدامات قرار دادن کشورها و ملت ها علیه یکدیگراست. ما به قویترین شکل ممکن از این اقدام شوم که بی احترامی به مقدس ترین ارزش های اسلام و هر دین دیگر است، محکوم می کنیم. ما انواع تحریک کنندگی ها برای نفرت و تبعیض دینی علیه مسلمانان و دیگر ادیان را محکوم می کنیم. متاسفانه اسلام هراسی به یک نوع جدید از نژاد پرستی تبدیل شده است. دیگر قابل تحمل نیست که تحت پوشش آزادی بیان چنین اقداماتی صورت گیرد. آزادی به معنی هرج و مرج نیست بلکه معنی آزادی مسئولیت است. هدف از اسلام هراسی ، روشن و ساده است.هدف اسلام هراسی، مانع تراشی و ایجاد یک دشمن فرضی از میلیون ها مسلمان صلح دوست در سراسر دنیا است. متاسفانه بسیاری از افراد با پذیرش تعمیم ها و کلیشه ها و پیشداوری ها به عنوان یک حقیقت به صورت ناخواسته به افراد اسلام هراس تبدیل شدند.با این وجود هیچ موضوع و تحریک کنندگی و هیچ حمله و ترویج نفرت نمی تواند چهره ی روشن اسلام را تیره و تار کند. ما همه خشونت هایی را که باعث کشته شدن افراد در بسیاری از کشورها شد از جمله کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی را محکوم می کنیم. خشونت علیه افراد بی گناه تحت هیچ بهانه ای قابل توجیه نیست. هرگونه فعالیت این چنینی خیانت به روح اسلام است.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: افزایش نگران کننده ی موارد بی حرمتی به ادیان اکنون پیامدهای جدی برای صلح و امنیت بین المللی دارد.ما به تدوین یک سیاست جهانی و یک ابزار قانونی نیاز داریم که همزمان با حفاظت از ازادی بیان احترام به دیگر را محترم می شمارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار