میان ساختمان بدنی و صفات شخصیت ارتباط هایی وجود دارد و ساختمان فرضی بیولوژیک در انسان نه تنها نحوه شکل گیری و تکامل جسمانی را تعیین می کند، بلکه در شکل دادن به رفتار نیز اهمیت فراوان دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، شخصیت شناسی جزو مباحث جالب روانشناسی است. شما می توانید از طریق عضلات و وضعیت بدنی ویژگی های شخصیتی را پیش بینی کنید و وقتی به درون شخص پی ببرید می توانید رفتارهای او را پیش بینی کنید. در این صورت است که می توان ارتباط موثرتری را پیش بینی کرد شما با خواندن این مطلب می توانید با خودتان نیز بیشتر آشنا شوید.

دکتر "ویلیام شلدون" روانشناس می گوید: «میان ساختمان بدنی و صفات شخصیت ارتباط هایی وجود دارد و ساختمان فرضی بیولوژیک در انسان نه تنها نحوه شکل گیری و تکامل جسمانی را تعیین می کند، بلکه در شکل دادن به رفتار نیز اهمیت فراوان دارد.» البته در نظریات او اما و اگر زیاد وجود دارد ولی به هر صورت آشنایی با آن می تواند جالب باشد. البته توجه داشته باشید تقسیم بندی فوق همیشه برای همه صادق نبوده. بنابراین حواستان باشد که خیلی زود درباره افراد قضاوت و پیش داوری نکنید.

مهربان و صلح جو

- آندومورف (endomorph) : آندومورف ها از نظر فيزيك بدنى معمولاً داراى دور كمر پهن و شانه هاى باريك و كم عرض هستند. گوشتالو، فربه و گلابى شكل هستند ولى قوزك پاهايشان و مچ دست هايشان باريك و لاغر است كه سبب بيشتر به چشم آمدن ديگر نواحى بدنشان مى شود.

خصايص شخصيتى: لذت گرا، خوش مشرب، بردبار، راحت طلب، صلح جو، شوخ طبع، خيره سر، آسوده خاطر، خواب سنگين و طولانى مدت، عاشق خوراكى، محتاج محبت، خونسرد و كارها را پشت گوش مى اندازند.

خصایص فیزیولوژیکی: موهای چرب، رنگ پوست رنگ پریده، متابولیسم پایین، مستعد عوارض کلسترول بالا چاقی مفرط، آلرژی و ناراحتی های سینوسی.

این افراد در صورت استفاده از تغذیه سالم و مناسب و انجام فعالیت بدنی منظم می توانند از سطح سلامت خوبی برخوردار باشند. به این افراد اجرای ورزش های آبی و ورزش هایی که وزن در اجرای فعالیت اثر منفی کمی دارد مانند دوچرخه سواری را پیشنهاد می کنیم.


گوشه گیر و حساس

- اكتومورف ( ectomorph) : اكتومورف ها نقطه مقابل آندومورف ها هستند. از لحاظ فيزيكى داراى شانه ها و دور كمر باريك، صورت لاغر و پيشانى بلند و كشيده، قفسه سينه لاغر و باريك و دست و پاهاى نحيف بوده و چربى اندكى در بدنشان موجود است. هرچند ممكن است به اندازه آندومورف ها غذا بخورند اما چنين به نظر مى آيد كه هيچ گاه اضافه وزن پيدا نمى كنند (بزرگترين دغدغه آندومورف ها).

خصايص شخصيتى: متفكر، آرام و ساكت، شكننده، خجالتى، حساس، كناره گير، درون گرا، دلواپس، عدم ابراز احساسات، هنرمند، غيرقابل پيش بينى، خلاق، قوه تخيل بالا، بدخلق، كارها را خوب شروع كرده اما درست به پايان نمى رسانند.

خصایص فیزیولوژی: پوست خشک و سرد، متابولیسم بالا، مستعد، دردهایقاعدگی (در زنان) و یبوست.

باید بدانید که هیچ فردی نمی تواند منحصراً یکی از این سه تیپ را دارا باشد بلکه هرکسی، از صفات هرسه دسته چیزی را دارد ولی ویژگی های یکی از سه تیپ ممکن است در او آشکار تر باشند، البته فراموش نکنید که کسی که از نظر ظاهر بدن به یکی از این سه گونه نزدیک تر است در صورتی می تواند عنوان آن تیپ را بگیرد که دچار بیماری ها و جراحت های شدید نشده و زندگی او به صورت طبیعی جریان داشته باشد.


ماجراجو اهل ریسک

- مزومورف (mesomorph) : مزومورف ها بين آندومورف ها و اكتومورف ها جاى دارند. از لحاظ فيزيكى داراى تركيب مطلوبترى بوده و به اصطلاح داراى تناسب اندام هستند. داراى سر بزرگ، شانه هاى پهن(چهار شانه) و ميان تنه باريك همراه با بازوها و زانوهاى نيرومند و چربى خيلى كمى در بدنشان هستند. مستطيل شكل بوده و اغلب سر بزرگى دارند.

خصايص شخصيتى: عمل گرا، فعال، نيرومند، ستيزه جو، ماجراجو، بى باك، بى تفاوت نسبت به عقايد ديگران، گستاخ، سلطه جو، عاشق ريسك كردن، قدرت طلب، طعنه زن، علاقه مند به فعاليت هاى بدنى، تغذيه و خواب منظم.

خصایص فیزیولوژیکی: تعریق زیاد، احساس عطش، مستعد عوارض معده.

توجه داشته باشيد كه الزاماً تقسيم بندى فوق هميشه براى همه صادق نبوده و اين احتمال وجود دارد كه مثلاً فردى داراى جثه و اندام اكتومورف بوده اما برخى از خصوصيات شخصيتى آندومورف ها و يا مزومورف ها را از خود بروز دهد.

حواستان باشد که در صورت قطع فعالیت بدنی و مصرف غذاهای پر کالری مستعد چاق شدن و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار